Filip Watteeuw.
Wannes Nimmegeers Filip Watteeuw.

Filip Watteeuw: "Men is De Lijn aan het wurgen”

Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) is er niet over te spreken dat De Lijn afgeschreven trams inzet, omdat wisselstukken van de nieuwe Albatros-trams ontbreken. “Dat zijn dure trams, De Lijn weet dankzij technische fiches wat de slijtage en levertermijn van onderdelen is.”

De Tijd schrijft vandaag dat drie Gentse trams al weken niet rijden, omdat er onvoldoende wielen beschikbaar zijn. In de plaats rijden tijdelijk trams uit de jaren zeventig. Watteeuw vindt het “krankzinnig” dat drie Albatros-trams niet kunnen uitrijden.

De Tijd noemt het probleem kenmerkend voor het rampzalige voorraadbeheer bij De Lijn. “In ieder bedrijf doet men aan voorraadbeheer voor cruciale machines”, zegt Watteeuw. “Hier blijkbaar niet.” De schepen, die in Gent met een ingrijpend circulatieplan inwoners motiveert om te kiezen voor de fiets en het openbaar vervoer, is verontwaardigd over het gebrekkige aanbod. “Het kan in een land dat zich ‘ontwikkeld’ noemt niet zijn dat een aangekondigde tram niet komt.”

Watteeuw vindt dat het beleid De Lijn aan het wurgen is. “Men heeft zware investeringen gedaan. Maar daar stonden geen uitbreidingen van de exploitatiebudgetten tegenover. Dat kan je niet volhouden. Is dat de oorzaak? Ik stel in ieder geval vast dat hier iets misloopt en dat men moet kijken waar de verantwoordelijkheid ligt.”

22 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Daniel Tant

    Daniel Tant. Ik rij nu met een scooter elektrische er was wel gesproken geweest om een vergoeding te geven voor het milieu veel blabla maar niets komt er, we zouden beter terug op benzine moeten rijden en ten slotte is weer in voordeel van Engie dit laaste bericht had ik vergeten te sturen.

  • Ludo Wouters

    Voor die "diesel met 1 persoon" betaal ik zelf wel de volle pot. Die diesel verbruikt 5 l/100km. Voor die bus en trein moet in belastingen betalen terwijl ik er geen gebruik van maak. Jaarlijks een paar miljard overheidssteun nodig. De kost van een bus of trein om een paar mensen te vervoeren is tientallen keer hoger dan die auto met 1 persoon. Dus wat is beter voor het milieu en voor de portemonnee van de burger Tom Dossche?

Lees meer