2 De A8 ter hoogte van het kruispunt met de Nijvelsesteenweg.
Mozkito De A8 ter hoogte van het kruispunt met de Nijvelsesteenweg.

Schepencollege heeft duidelijke eis aan vooravond verkiezingen: “Leg de A8 in Halle nu eindelijk eens in een tunnel”

Halle wil dat een volgende Vlaamse regering resoluut voor een ondertunneling van de A8 kiest. Aan de vooravond van de verkiezingen neemt het schepencollege een duidelijk standpunt in. De timing is niet toevallig want vrijdag is er een vergadering gepland op het kabinet van Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “We willen de beste oplossing voor de Hallenaar uit de brand slepen”, zegt schepen van Mobiliteit Bram Vandenbroecke (Groen).

Over een heraanleg van de A8 wordt al jaren gepraat en tien jaar geleden lag er zelfs een plan op tafel om de A8 in Halle in een tunnel te leggen. Maar dat plan werd door minister Ben Weyts afgevoerd wegens te duur. In afwachting van een nieuwe studie stelde de minister de bouw voor van onder andere voetgangers- en fietsersbruggen aan verschillende kruispunten langs de snelweg. “Twee weken voor de verkiezingen worden we vrijdag op het kabinet verwacht voor een overleg over de A8 en dat is op zijn minst vreemd te noemen”, zegt schepen van Mobiliteit Bram Vandenbroecke (Groen). “We vermoeden dat daar gesproken zal worden over een ingekort tracé van de tunneloplossing maar hoe lang of hoe kort die zal zijn weten we nog niet. We weten ook niet of er nog over een sleuf of een overkapping gepraat zal worden.”

Drie dagen voor het overleg wil het schepencollege daarom nog eens duidelijk maken dat Halle kiest voor een volledige ondertunneling. “De A8 zal verkeersveiliger worden wanneer de tunnel wordt aangelegd”, zegt Vandenbroecke. “De filedruk wordt verlicht en de leefbaarheid zal in Rodenem, Essenbeek en Sint-Rochus verbeteren. Op het tunneldak zou er dan 8 hectare aan groene longen terug gegeven kunnen worden aan de stad. Het standpunt van het college is al jaren ongewijzigd.”

2 Het schepencollege van Halle neemt een duidelijk standpunt in en vraagt dat de A8 eindelijk in een tunnel gelegd wordt.
Mozkito Het schepencollege van Halle neemt een duidelijk standpunt in en vraagt dat de A8 eindelijk in een tunnel gelegd wordt.

Volgens Vandenbroecke is het niet de bedoeling om iemand met de vinger te wijzen als schuldige voor de stilstand in het dossier. “Het stadsbestuur begrijpt dat een tunneloplossing duur is. Aan een rondje zwarte pieten heeft de Halse burger en de weggebruiker op de A8 al helemaal niets maar we zijn niet van plan om ons naar aanleiding van de ontmoeting met de minister tot een princiepsbeslissing te laten verleiden. Daarvoor vinden we de voordelen van de volledige ondertunneling te groot en de praktische problemen bij een ingekorte versie te divers. Daarom trekken we vrijdag naar de minister om de beste oplossing voor de Hallenaar uit de brand te kunnen slepen.”

Intussen heeft het schepencollege in januari al een negatief advies gegeven voor de bouw een voetgangersbrug over de A8 aan de Rodenemweg. “De brug zou enkel toegankelijk zijn voor voetgangers”, aldus burgemeester Marc Snoeck (Sp.a). “Fietsers, voetgangers met koetsen en rolstoelgebruikers kunnen er geen gebruik van maken en dus moeten de rode lichten en de zebrapaden op de A8 blijven bestaan. Dat helpt de veiligheid daar zeker niet vooruit.” Het gewest legde dat negatief advies wel naast zich neer.

2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Marko Decandt

    Kunnen ze eigenlijk ook gewoon geen splitsing creëren op de E19 na de afrit van de A8 die ook naar de A8 leidt, maar vanaf het stuk na de 3 verkeerslichten? Zodanig dat al het verkeer die eigenlijk enkel doorrijdt op de A8, die volgende splitsing kan nemen en de 3 verkeerslichten vermijd.

  • Luc Deville

    Als er daar ooit een een groep voetgangers wordt aangereden met doden tot gevolg zal iedereen weer staan janken dat er al jaren niets of onvoldoende aan het kruispunt gedaan is. Zeker de partijen die op dat ogenblik in de opsitie zitten. Het is wel een voordeel dat het overleg zo kort voor de verkiezingen komt en dat ook de minister in buurgemeente Beersel woont. Iedere kiezer kan de minister beoordelen in het stemhokje.

Lees meer