2 Op het kruispunt met de Stationsstraat in Lot (op de foto op de achtergrond )worden slimme verkeerslichten geplaatst.
Mozkito Op het kruispunt met de Stationsstraat in Lot (op de foto op de achtergrond )worden slimme verkeerslichten geplaatst.

Slimme verkeerslichten en dynamische LED-verlichting langs Kanaalroute: Kwart miljoen fietsers krijgen volwaardige fietssnelweg

Een van de populairste fietssnelwegen van de provincie krijgt binnenkort slimme verkeerslichten, dynamische LED-verlichting en veilige oversteekplaatsen. Die maatregelen moeten de fietsroute langs het Kanaal Brussel-Charleroi van Halle naar Brussel nog aantrekkelijker maken. De stad Halle en de gemeenten Beersel en Sint-Pieters-Leeuw schakelen intercommunale Haviland in om alles te realiseren.

De fietssnelweg F20 van Halle naar Brussel was al populair zonder dat er al echt werken uitgevoerd werden. In 2014 werden er dagelijks 496 fietsers geteld terwijl er dat vorig jaar bijna dubbel zoveel waren met 961 fietsers. In Ruisbroek werden in 2018 zo 245.220 fietsers geteld.

Er zijn nog plaatsen waar fietsers de openbare weg op moeten en die willen we samen met onze buurgemeenten wegwerken. Omdat de fietssnelweg over drie gemeenten loopt is één globale aanpak de meest efficiënte. Daarom schakelen we Haviland in als intercommunale

Bram Vandenbroecke

De route wordt nu nog aantrekkelijker gemaakt. “We willen de zogenaamde ‘missing links’ wegwerken”, zegt Hals schepen van Mobiliteit Bram Vandenbroecke (Groen). “Er zijn nog plaatsen waar fietsers de openbare weg op moeten en die willen we samen met onze buurgemeenten wegwerken. Omdat de fietssnelweg over drie gemeenten loopt is één globale aanpak de meest efficiënte. Daarom schakelen we Haviland in als intercommunale. De organisatie heeft expertise op vlak van infrastructuurwerken, het ontwerp en het opvolgen van de werken.”

Voorlopig fietspad

In Halle zal onder andere een oplossing gezocht moeten worden voor het traject langs de Jean Laroystraat waar van een vlak fietspad zelfs geen sprake is. “Oorspronkelijk wilde men het fietspad er aanleggen tussen het kanaal en de vangrail maar er is een probleem met de stabiliteit. In afwachting van een echte fietssnelweg is nu wel besloten om een fietspad aan te leggen tussen de Kanaalbrugstraat en de Porseleinstraat. We kiezen voor eenrichtingsverkeer richting Porseleinstraat en een fietspad dat zelfs één rijstrook breed wordt.”

2 Onder ander in Halle (foto) moet er nog een oplossing gevonden worden om de fietssnelweg aan te leggen naast het Kanaal Brussel-Charleroi. Een deel van de Jean Laroystraat krijgt binnenkort wel al een volwaardig fietspad.
Mozkito Onder ander in Halle (foto) moet er nog een oplossing gevonden worden om de fietssnelweg aan te leggen naast het Kanaal Brussel-Charleroi. Een deel van de Jean Laroystraat krijgt binnenkort wel al een volwaardig fietspad.

Wat verderop in Lot worden dan weer slimme verkeerslichten voorzien aan het sas. Fietsers moeten daar nu enorm opletten omdat wagens er over de Stationsstraat voorbijrijden. Nog een sluiscomplex verder, in Ruisbroek, is voor een andere oplossing gekozen. “Daar richten we een verhoogd fietspad in”, legt schepen van Mobiliteit Jan Desmeth (N-VA) uit. “De snelheid van het verkeer ligt er lager dan in Lot. Ik bekeek zelf in Nederland al gelijkaardige oplossingen en daar werkt dat. In Ruisbroek liggen vlak voor en na de overgang twee bochten waardoor het verkeer er nu al trager rijdt.”

Volgverlichting

In Sint-Pieters-Leeuw werd nog maar net beslist om op het traject ook dynamische LED-verlichting te plaatsen. “De kostprijs bedraagt 84.000 euro”, zegt Desmeth. “Het grootste gedeelte van de kostprijs wordt wel gedekt met middelen van de Vlaamse en provinciale overheid. Zelf dragen we enkel een gedeelte bij om de zogenaamde volgverlichting mogelijk te maken. Zo hoeven de lichten niet voortdurend op volle kracht te branden. De LED-verlichting zal gedimd worden op twintig procent van het vermogen als er niemand is en enkel wanneer fietsers gedetecteerd worden ‘volgt’ een sterkere verlichting in de zone waar de fietsers rijden. Zo krijgen we een slimme en meer duurzame verlichting.”

De eerste werken zouden al in juni uitgevoerd kunnen worden maar pas ten vroegste in 2020 zal de fietssnelweg volledig afgewerkt zijn.

1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Alex Vanden Bossche

    Gedurende jaren ging ik fietsen langs het jaagpad richting RONQUIRE alle gevaren trotserend ik dacht bij mezelf een volwaardig en veilig fietspad dat ga ik tijdens mijn leven niet meer meemaken en kijk het komt eraan hoop doet leven

Lees meer