“De opleiding start eind september 2020 en loopt over 25 avonden”, zegt algemeen directeur Ben Lambrechts.
RV “De opleiding start eind september 2020 en loopt over 25 avonden”, zegt algemeen directeur Ben Lambrechts.

Hogeschool PXL start opleiding e-sport: “Het nieuwe normaal zal op en top digitaal zijn”

Het nieuwe normaal zal op en top digitaal zijn. Iedereen leeft meer en meer in een virtuele wereld. Net op dit scharniermoment start Hogeschool PXL met een unieke opleiding e-sport (het gamen in wedstrijdverband) en gaat ze haar e-sporters professioneel begeleiden.

“Esport is booming business, de sector is nu al groter dan de volledige filmindustrie”, zegt Alexander Dumon, e-sportcoördinator van PXL. “Wereldwijd zijn China, de VS en Japan de koplopers wat betreft gaminginkomsten en het aantal spelers. De coronacrisis geeft de sport nog een extra boost. Europa moet nu schakelen, willen we op termijn een rol van betekenis spelen. Ook in Vlaanderen groeit e-sport explosief. Meer en meer sportclubs en grote bedrijven kiezen voor eigen teams of linken zich aan bestaande e-sportteams. Met PXL-e-sport verwelkomen we gamers uit Vlaanderen en Nederland en gaan we hen professioneel begeleiden in tal van competities.”

“E-sporters hebben een aantal specifieke vaardigheden die in het nieuwe normaal wel eens het verschil kunnen maken voor toekomstige jobs”, zegt Francis Vos, departementshoofd PXL-Digital. “Denk bijvoorbeeld aan digitale beleving, snelle adoptie van nieuwe trends, strategisch inzicht, mentale weerbaarheid en zelfs teamgerichtheid die bij tal van games een cruciale rol spelen. We mikken op een sterke combinatie van studie en sport. Onze e-sporters worden ook begeleid binnen hun studie, zo worden ze bijvoorbeeld gemonitord op studieresultaten.”

Postgraduaat

“Enkel met voldoende talent kan e-sport helemaal doorbreken en mainstream worden in Vlaanderen en Nederland”, gaat Dumon verder. “Met het postgraduaat Esports Business Architect leiden we de nieuwe generatie professionals op voor verschillende functies binnen de e-sportsector. Daarenboven zijn die e-sportbusinessarchitecten ideaal geplaatst om e-sport te integreren in tal van sectoren, denk maar aan softwarebedrijven, hr-bedrijven, de zorgsector, onderwijs en zoveel meer.” De opleiding bestaat uit drie pijlers: Gaming & Digital Media, Esports Technology en Esports Business. Vanuit die perspectieven wordt gewerkt aan tal van e-sportcases.”

25 avonden

“De opleiding start eind september 2020 en loopt over 25 avonden”, zegt algemeen directeur Ben Lambrechts. “De insteek van de opleiding is vanzelfsprekend praktisch en de lessen vinden plaats in het nieuwe gebouw van PXL-Digital. Elke sessie wordt gegeven door experten. We halen trouwens de hele e-sportwereld binnen via livestreaming van extra specialisten met getuigenissen en reflecties. We maken vanzelfsprekend een directe verbinding met de Corda Campus waar we dit verhaal integreren in een innovatieve businesscontext. Hasselt heeft alles in zich om het e-sportcentrum van Europa te worden. Onze hogeschool schakelt met PXL-e-sport en de nieuwe opleiding alvast naar de hoogste versnelling.”

Lees meer