Overal betonblokken en paaltjes

“In de oorspronkelijke plannen van de Doelstraat en de doortocht door Hoegaarden stonden overal paaltjes. Ik had altijd gedacht dat de Hoegaardiers voldoende discipline zouden hebben om niet op de voetpaden te parkeren, maar het lukt niet. We gaan nu overal waar men niet juist parkeert paaltjes én betonblokken plaatsen”, zo reageerde burgemeester Jean-Pierre Taverniers (CD&V) op de vraag van oppositieraadslid Herwig Princen (Gewoon Wit) hoe het beleid het voetpad-parkeren wil ontmoedigen.

2 De betonblokken aan de school worden dikwijls verschoven.
Bollen De betonblokken aan de school worden dikwijls verschoven.

“In de centrumstraten van Hoegaarden dorp is onvoldoende parkeergelegenheid. Handelaars zijn onvoldoende bereikbaar voor hun klanten. Zich te voet verplaatsen vanaf parking Tiensestraat of Gemeenteplein tot de handelszaak is niet altijd haalbaar voor ouderen, gehandicapten, kinderen of wie gewoon snel ergens moet binnenwippen. Inwoners dienen vaak hun wagen ver van hun woning te parkeren. Het gebrek aan parkeerplaatsen vertaalt zich in ongepast voetpad-parkeren. Welke maatregelen stelt het beleid voor om hier aan te verhelpen, zeker wanneer in de nabije toekomst de kleine parking in de Doelstraat ook zal verdwijnen?”, aldus Herwig Princen. 

“We hebben een beleidskeuze gemaakt bij de herinrichting van de straten waarbij de voetgangers voorrang krijgen. Dan blijft er nog ruimte over voor auto’s en de overschot is voor parkeerplaatsen. Aan de toestand van de Doelstraat kan niets veranderd worden. We zijn nu overal weer betonnen blokken aan het plaatsen als proefopstelling, maar dikwijls zijn die de dag erop al verschoven. Vandaar dat we paaltjes zullen moeten plaatsen”, aldus de burgemeester die er ook niet mee akkoord gaat dat er tekort aan parkeerplaatsen zou zijn. 

2 Verkeerd parkeren op het voetpad  in de Doelstraat
HCH Verkeerd parkeren op het voetpad in de Doelstraat

“Op het Gemeenteplein en de parking van de sporthal is altijd plaats, en buiten korte periodes voor en na schooltijd is er ook geen probleem in de Doelstraat. Wie een snelle stop wil maken, komt best niet op die uren”, aldus de burgemeester. Toch hamerde de oppositie nog op oplossingen. “Wij hebben al voorgesteld om kleine stukken grond aan te kopen voor parkings. En nu gaat ook de kleine parking naast de Gazet van Hoegaarden verdwijnen. Iedereen moet toch op een redelijke afstand van zijn woning kunnen parkeren. En als je maatregelen treft, moet je dat ook degelijk communiceren”, aldus Princen. Philip Collaers (N-VA) had ook enkele voorstellen. “Als alle groene plekken langs onze wegen, die niet onderhouden zijn, o.a. de Stoopkensstraat -, als parking ingericht werden, zou het ook al wat oplossen. In de Doelstraat heeft men het verkeersprobleem gecreëerd door de ruimte voor de school niet te benutten als kiss- en ride inrit. Daar was voldoende ruimte voor, ook om de kinderen en de voetgangers veilig door te laten en waren er geen problemen met doorgaand verkeer. Nu rijden de auto’s tot op de voetpaden”, aldus het raadslid. Maar de burgemeester blijft erbij dat er geen parkeerprobleem is in centrum Hoegaarden en dat dergelijke kiss- en ride inrit gevaarlijk zou zijn.

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer