Een blik op de toekomstige nieuwe Leiebrug tussen Marke en Bissegem
De Waterweg Een blik op de toekomstige nieuwe Leiebrug tussen Marke en Bissegem

Nieuwe Leiebrug komt toch op zelfde plaats huidige brug, doorgang minstens anderhalf jaar dicht

De nieuwe Leiebrug tussen Marke en Bissegem komt toch op dezelfde plaats als de huidige brug, waardoor gemotoriseerd verkeer anderhalf jaar niet zal kunnen rijden tussen Marke en Bissegem, via de Overzetweg en de Driekerkenstraat. Er komt wel een tijdelijke fiets- en voetgangersbrug.

De nieuwe brug zou eerst tot twintig meter meer stroomopwaarts komen dan de huidige, zo werd in november 2017 ter plaatse verteld aan de media, waardoor de huidige brug tijdens de werken open kon blijven. Daar komt De Waterweg nu op terug. De nieuwe brug komt toch op dezelfde plaats als de huidige, zo staat op http://www.seineschelde.be/nieuws. Om te voorkomen dat er een scherpe bocht in de nieuwe wegenis nodig is, waardoor de brug niet veilig zou zijn voor zwaar vrachtverkeer en auto’s aan een snelheid hoger dan 30 kilometer per uur. De bouw van de nieuwe brug zal bijna tegelijk gebeuren met de vernieuwing van de Driekerkenstraat in Bissegem. De werken starten na de zomer van 2020 of uiterlijk begin 2021 en duren tot uiterlijk midden 2022. Er komt tijdens die periode van ingrijpende werken wel een tijdelijke voetgangersbrug met fietsgeulen, over de Leie.

Stalen boogbrug

Het ontwerp van de nieuwe brug wijzigt voor alle duidelijkheid niet. De nieuwe brug krijgt nog steeds een doorvaarthoogte van 7 meter (1,7 meter hoger dan de huidige, red.), zodat er schepen tot 4.500 ton op de Leie onder de brug door kunnen varen. Per ingezet schip van 4.500 ton worden tot 220 vrachtwagens van de weg gehaald, wat de verkeersveiligheid verbetert en de verkeersdrukte doet afnemen. De nieuwe brug krijgt afgescheiden fiets- en voetpaden, wat nu zo niet is. De stalen boogbrug wordt 80 meter lang en kost 6,5 miljoen euro.

Heraanleg overzetweg

Ook het wegdek en de riolen van de Overzetweg in Marke worden overigens vernieuwd, met aanliggend de komst van nieuwe fietspaden. De voorlopige timing is hier als volgt: de werken starten in het najaar van 2019, worden in één fase van zo’n zeven maanden uitgevoerd en zijn tegen de zomer van 2020 af. Voorafgaand zijn er wel nog enkele werken van nutsmaatschappijen, maar die nutswerken zijn enkel met beperkte hinder.

2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • patrick morel

    Maak er maar 2 jaar van, de chinezen doen dat in 2 weken. Langs de andere kant, het duurde 10 jaar om een beweegbare brug te plaatsen in Kortrijk en ze was regelmatig defekt.

  • Sammy Declercq

    Nog maar eens een bewijs wat voor een idioot we hebben als burgemeester!

Lees meer