5 Jean-Philippe Vrijghem begon een onlinepetitie. Hier zien we hem bij garage De Blauwe Poort, in de Sint-Denijsestraat. Het betalend dagparkeren wordt mogelijk tot daar uitgebreid.
Henk Deleu Jean-Philippe Vrijghem begon een onlinepetitie. Hier zien we hem bij garage De Blauwe Poort, in de Sint-Denijsestraat. Het betalend dagparkeren wordt mogelijk tot daar uitgebreid.

Petities tegen mogelijke uitbreiding betalend dagparkeren in wijken Sint-Elisabeth, Blauwe Poort en Drie Hofsteden en nabij Astridpark

De stad en het parkeerbedrijf Kortrijk overwegen om betalend dagparkeren uit te breiden naar een gebied tussen in grote lijnen de Sint-Denijsestraat, de Dokter Peelstraat en de Hugo Verriestlaan en in een kleinere zone nabij het Astridpark. Er klinkt protest, met nu al twee petities. Een van de initiatiefnemers is buurtbewoner Jean-Philippe Vrijghem. “Het is niet goed voor de handelszaken”, zegt hij. “We worden al jaren overstelpt met vragen uit die buurten om betalend parkeren in te voeren, met het eerste uur gratis en een gratis bewonerskaart”, zegt schepen Axel Weydts.

Omdat er een hoge parkeerdruk in de woonwijken is, stellen stad en Parko voor om er betalend dagparkeren (KOR2) in te voeren. Het gaat concreet over de volgende straten: de Sint-Denijsestraat tussen de Wagenmakersstraat en de Elfde-novemberlaan, de Elfde-novemberlaan tussen de Sint-Denijsestraat en de Gillonlaan, de Hortensialaan, de Danneelstraat, de Devaerelaan, de Gillonlaan tussen de Ten Akkerdreef en de Peelstraat, de Camerlyncklaan, de Bossuytstraat, de Oudenaardsesteenweg tussen de Zwevegemsestraat en de Verriestlaan, de Elfde-julilaan, de Verriestlaan, de Kerkweg en de de Jaegerelaan tussen de Verriestlaan en de Lode de Boningelaan.

5 De Sint-Denijsestraat krijgt mogelijk betalend dagparkeren tussen de Elfde-novemberlaan en Wagenmakersstraat
Google Maps De Sint-Denijsestraat krijgt mogelijk betalend dagparkeren tussen de Elfde-novemberlaan en Wagenmakersstraat

Er komt ook nabij het Astridpark mogelijk betalend dagparkeren: in de Koningin Elisabethlaan en in de Brugsesteenweg, op een strook tussen de Burgemeester Vercruysselaan en de Roterijstraat. Ook daar circuleert er een petitie. “Er tekenen hier ook veel buurtbewoners, want er is geen hoge parkeerdruk”, klinkt het.

5 De Gillonlaan krijgt mogelijk betalend dagparkeren tussen de Peelstraat en Ten Akkerdreef
Google Maps De Gillonlaan krijgt mogelijk betalend dagparkeren tussen de Peelstraat en Ten Akkerdreef

Tweede wagen

In een KOR2-zone koop je van maandag tot en met zaterdag telkens van 9 tot 19 uur een parkeerticket, voor een maximumbedrag van 4 euro. Het eerste uur is gratis, met een ticket. Bewoners hebben recht op een bewonersvergunning om onbeperkt te parkeren in de bewonerszone. Een eerste vergunning is gratis.

Het is ook voor handelszaken in het gebied niet goed. Je parkeert het eerste uur wel gratis, maar je bent in een uur niet buiten bij bijvoorbeeld de kapper of voor wie zijn nagels laat doen

Jean-Philippe Vrijghem

“Maar voor gezinnen met een tweede wagen, wordt zo’n vergunning een extra kost”, vindt Jean-Philippe Vrijghem. “Het is ook voor handelszaken in het gebied niet goed. Je parkeert het eerste uur wel gratis, maar je bent in een uur niet buiten bij bijvoorbeeld de kapper of voor wie zijn nagels laat doen. En mensen die iemand bezoeken in het gebied, zijn meestal ook niet buiten in een uur. Ik begin een onlinepetitie. Nog meer straten met betalend dagparkeren is er volgens mij over. Het aanpakken van overdreven snelheid in die straten is prioritair”.

5 De Oudenaardsesteenweg krijgt mogelijk betalend dagparkeren tussen de Verriestlaan en Zwevegemsestraat
Google Maps De Oudenaardsesteenweg krijgt mogelijk betalend dagparkeren tussen de Verriestlaan en Zwevegemsestraat

De meningen zijn verdeeld. Zo zijn er ook veel buurtbewoners die pro het uitbreiden van betalend dagparkeren zijn. “Want nu worden parkeerplaatsen ingenomen door bewoners van andere straten, door studenten die hier hun wagen een hele week zetten en door bezoekers en werknemers van het centrum die hier gratis parkeren”, zeggen bewoners. “Indien betalend dagparkeren verder uitgebreid wordt, zullen nog meer mensen de fiets nemen. En zal de parkeerdruk automatisch afnemen. Veel mensen volgen ons standpunt, maar reageren niet.”

Draagvlak?

Wie in het gebied woont, kan tot 29 februari suggesties en bemerkingen mailen naar info@parko.be met ‘wijziging parkeermodaliteiten’ als onderwerp. De meeste omwonenden kregen van stad en Parko een brief met uitleg in de bus. “Er is nog niets beslist. Dat staat letterlijk zo in de brief. We peilen nu gewoon. Indien er geen draagvlak is, wordt het betalend dagparkeren niet uitgebreid”, stelt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a).

Wie de petitie van Jean-Philippe Vrijghem wil tekenen, tegen de uitbreiding van betalend dagparkeren: klik hier.

5 Het betalend dagparkeren wordt mogelijk ook uitgebreid in de Brugsesteenweg (tussen de Vercruysselaan en Roterijstraat) en in de Koningin Elisabethlaan
Google Maps Het betalend dagparkeren wordt mogelijk ook uitgebreid in de Brugsesteenweg (tussen de Vercruysselaan en Roterijstraat) en in de Koningin Elisabethlaan

Lees meer