3 Een sfeerbeeld van de jaarlijkse autovrije zondag in Kortrijk.
Henk Deleu Een sfeerbeeld van de jaarlijkse autovrije zondag in Kortrijk.

Pittig debat in Kortrijk: zelfstandige ondernemers in de clinch over maandelijkse autovrije zondag

Stem volgende week zelf ja of nee tijdens digitaal referendum

Kortrijk houdt van maandag 14 tot en met zondag 20 oktober als eerste stad in ons land een digitaal referendum. Met als inzet al dan niet een maandelijkse autovrije zondag in de binnenstad. We laten kort voor de start van het referendum een voor- en tegenstander aan het woord: met respectievelijk Johan Moreels van de verpakkingsvrije winkel Zonder Meer en Valérie Demey van patisserie Courcelles. “Hoe groter het debat, hoe beter, dat willen we net”, benadrukt burgemeester Vincent Van Quickenborne (Team Burgemeester).

Zaakvoerder verpakkingsvrije winkel Zonder Meer vraagt om ja te stemmen

“De luchtkwaliteit is beter op zo’n autovrije zondag”

3 Johan Moreels, bij de stalling voor bakfietsen voor zijn verpakkingsvrije winkel
Henk Deleu Johan Moreels, bij de stalling voor bakfietsen voor zijn verpakkingsvrije winkel

Johan Moreels van verpakkingsvrije winkel Zonder Meer in de Rijselsestraat is voorstander. “Ik mis het aspect gezondheid in het debat. De luchtkwaliteit is veel beter op zo’n autovrije zondag (in Brussel tot zeventig procent minder uitstoot van stikstofdioxide en dieselroet, nvdr). Longspecialisten zouden allemaal op de eerste rij moeten staan om te pleiten voor meer autoluwe stadscentra en meer autovrije zondagen. Het verschil in luchtmetingen tussen een autovrije en gewone zondag is hallucinant.”

Kinderen leren fietsen

Maandelijks een dag gezondere lucht in eigen stad is volgens Moreels niet het enige argument. “Een rustige binnenstad op zondag heeft voordelen. Ideaal om kinderen te leren fietsen of om de veiligste fietsroute naar school in te oefenen. Het is niet elke zondag, hé. Het is maar één keer per maand. Als het op een zondag al niet kan, waar zijn we dan mee bezig? De binnenstad is dan niet minder bereikbaar. Voor wie met de auto komt: parkeer die op een randparking of in een ondergrondse parking. Kortrijk is nu ook niet zo groot. Het is niet zo dat je grote afstanden te voet moet doen. En wie bijvoorbeeld moeilijk te been is, kan een pasje vragen om toch door de binnenstad te rijden met de auto. Het zou wel top zijn mocht de stad ooit ook elektrische busjes inzetten tussen ondergrondse parkings en winkelstraten. Dat maakt het af.”

Niet doods

Moreels gelooft niet dat de binnenstad doods zal zijn op zo’n autovrije zondag: “Je hoeft dat zelfs niet aan een evenement te koppelen. Inwoners zullen massaal naar buiten komen om te wandelen en te fietsen, tenzij het pijpenstelen regent, maar dat is op een gewone zondag ook zo.”

Zaakvoerster patisserie Courcelles vraagt om nee te stemmen

“Het wordt te veel, na de fietszone en duurdere parkeertarieven”

3 Valérie Courcelles-Demey en dochter Laetitia, bij de pancarte op de toonbank van de patisserie.
Henk Deleu Valérie Courcelles-Demey en dochter Laetitia, bij de pancarte op de toonbank van de patisserie.

Op de toonbank van patisserie Courcelles in de Doorniksestraat staat een pancarte met daarop een oproep om nee te stemmen. “Dat is zeker niet omdat we negatief ingesteld zijn”, zegt zaakvoerster Valérie Courcelles-Demey. “Zo heb ik geen probleem met één autovrije zondag per jaar, want op die dag is er ook vanalles te beleven in de binnenstad. Maar één keer per maand is een ander verhaal. Tot negentig procent van mijn klanten komt met de auto. Die hebben geen zin om zondagnamiddag in de regen met hun fiets taart te komen halen.”

Minder gebruik van shop & go

“Eerst de fietszone, daarna de duurdere parkeertarieven en nu een eventuele maandelijkse autovrije zondag... het wordt gewoon te veel”, vindt Demey. “Ik ben bijvoorbeeld een grote voorstander van shop & go (maximum gratis dertig minuten parkeren, nvdr) in het centrum. Maar ik merk sinds de invoering van de fietszone dat die shop & go-plaatsen minder gebruikt worden. Vermoedelijk omdat er minder auto's rijden in de binnenstad. Maar ik betwijfel toch of dat een goede zaak is voor handels- en horecazaken”

Vriendelijk

Veel klanten juichen haar initiatief toe. “Ik weet dat je op zo’n autovrije zondag tot 10 uur nog met de wagen mag rijden in de binnenstad, maar dat is om pistolets te komen halen. Niet om taart te halen. Ik kan niet iedereen mobiliseren om op zondag voor 10 uur te komen. Mensen die taart halen, zijn vaak late beslissers. De zondagnamiddag is op vlak van inkomsten even belangrijk als een hele weekdag. In een ondergrondse parking staan is geen optie. Wie een ijstaart komt halen, wil daar niet eerst naar de andere kant van de stad mee wandelen. Ik verplicht niemand om nee te stemmen. Ik vraag gewoon vriendelijk om nee te stemmen. Want wie tegen is, mag niet vergeten om ook te stemmen.”

Meer info over het eerste digitaal referendum in Kortrijk, ook over hoe je kunt stemmen, kun je terugvinden op de site van de stad Kortrijk: klik hier.

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer