Mathieu Remmerie uit Kuurne maakte afgelopen weekend voor het eerst zijn opwachting in de jury van een F1-wedstrijd.
Georges De Coster Mathieu Remmerie uit Kuurne maakte afgelopen weekend voor het eerst zijn opwachting in de jury van een F1-wedstrijd.

Kuurnenaar in jury F1-wedstrijd belandt in oog van storm: “Ik trek me kritiek op winst van Hamilton niet aan”

Mathieu Remmerie (36) uit Kuurne mocht afgelopen weekend voor het eerst een F1-wedstrijd beoordelen. Het werd meteen een zware vuurproef, want de jury kreeg een pak kritiek te verwerken. “Ik trek het me niet aan. Al ben ik wel geschrokken dat een collega dreigtelefoons kreeg nadien”, zegt de Kuurnenaar.

Voor wie dit weekend niet op de F1 heeft afgestemd: tijdens de Grote Prijs van Canada raakte Sebastian Vettel van de weg af. Het reglement schrijft voor dat piloten daarna op een veilige manier terug op de baan moeten komen. Vettel zou Hamilton echter gehinderd hebben toen hij opnieuw op de weg kwam, en dus moest een wedstrijdjury oordelen of Vettel in de fout is gegaan of niet.

De jury gaf Vettel een straftijd van vijf seconden, waardoor niet Vettel -die nochtans het eerst over de streep was gekomen- maar Hamilton met de overwinning ging lopen. De beslissing van de vierkoppige jury maakte heel wat reacties los binnen de F1-wereld. 

Kuurnenaar

Een van hen komt uit Kuurne. Voor Mathieu Remmerie (36) was het zijn F1-debuut. En hij kent zijn stiel. “De liefde voor autosport is me met de paplepel ingegeven”, zegt Mathieu. “Mijn ouders gingen heel graag kijken naar circuitwedstrijden, en ik ging graag met hen mee. Van zodra ik mijn diploma handelswetenschappen op zak had, ben ik voor de nationale autosportfederatie gaan werken. Ik organiseerde er onder meer het Belgisch kampioenschap karten, en coördineerde de sport-en beroepsrechtbank binnen de autosport.”

Sportcommissaris

In 2012 keerde Mathieu terug naar Kuurne, naar het verzekeringskantoor van zijn vader. “Ik heb er eerst wat ervaring opgedaan, om het kantoor in 2014 over te kunnen nemen.” Om toch betrokken te blijven bij de autosport, startte hij in 2013 als stagiair sportcommissaris. Sinds 2014 is hij nationaal sportcommissaris. “Je kan het vergelijken met scheidsrechters in voetbal bijvoorbeeld. Je ziet erop toe dat alles loopt zoals het moet, en als dat niet zo is, leg je sancties op.”

Grote wedstrijden

Wie goed presteert, mag steeds grotere wedstrijden jureren. “De laatste jaren kreeg ik wel vaker de kans om F3- wedstrijden te doen. Een wedstrijd binnen de F1 doen, dat zat er wel in, dacht ik, maar eerder binnen 10 jaar. Maar dan kreeg ik mijn kans toch eerder: vorig weekend mocht ik de Grote Prijs van Canada doen. Binnen twee weken heb ik er nog eentje op de planning staan in het zuiden van Frankrijk.”

Dreigtelefoons

Dat zijn debuut meteen zo veelbesproken zou komen, had Mathieu niet verwacht. “Ik trek me de kritiek niet aan. Al ben ik ben wel geschrokken dat mijn collega-jurylid, een voormalige piloot uit Italië die zich al bewezen heeft, na onze beslissing dreigtelefoons kreeg. Dat vind ik jammer. Je mag het gerust niet eens zijn met een beslissing, maar val toch niet de persoon aan die de beslissing heeft genomen?”

Geen favoriet

De juryleden volgen de wedstrijd vanuit een aparte ruimte, met verschillende schermen waarop ze alle mogelijke informatie kunnen terugvinden. “Jureren is bij dergelijke internationale wedstrijden gemakkelijker, omdat ze vanuit verschillende hoeken worden gefilmd”, zegt Mathieu. “We kunnen ten allen tijde alle beelden herbekijken. Het is ook leuk om te doen. Ik zit in het ‘hart’ van de autosport. Ik volg bijvoorbeeld samen met de piloten de briefings vooraf. Een favoriete rijder heb ik niet meteen. Ik ben geen fan van één iemand in het bijzonder,  maar fan van de autosport. En ik hol ook niet rond om selfies en handtekeningen te scoren, dat zou niet professioneel zijn.”

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer