3 De Weggevoerdenstraat in Wilsele is momenteel niet de veiligste straat maar er is beterschap op komst.
Stad Leuven De Weggevoerdenstraat in Wilsele is momenteel niet de veiligste straat maar er is beterschap op komst.

Verkeersveiligheid in Weggevoerdenstraat aangepakt: “Zone 30 in zijstraten en een verbod op zwaar verkeer”

De stad Leuven wil de verkeersveiligheid voor fietsers en bewoners verhogen in de Weggevoerdenstraat en de zijstraten in Wilsele. Met enkele ingrepen moet de buurt veiliger en aangenamer worden vanaf 1 juli. “We voeren een zone 30 in voor alle zijstraten van de Weggevoerdenstraat. In een latere fase leggen we ook fietssuggestiestroken aan in de Weggevoerdenstraat”, zegt schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen).

De bewoners van de Weggevoerdenstraat en de omliggende straten in Wilsele zijn al een hele tijd vragende partij voor meer verkeersveiligheid in de buurt. De ontsluitingsweg tussen Wilsele en Wijgmaal wordt immers vaak gebruikt als sluipweg om bijvoorbeeld de Aarschotsesteenweg te vermijden. Ook de zijstraten van de Weggevoerdenstraat krijgen vaak veel verkeer te slikken en worden gebruikt als zogenaamde sluiproute. Niet zonder gevaar want voor veel fietsers zijn die straten net een alternatieve fietsroute naar Leuven, Herent, Wilsele of Wijgmaal. De stad Leuven blijft niet doof voor de roep naar meer leefbaarheid en neemt nu maatregelen om tegemoet te komen aan de buurtbewoners.

3 Schepen David Dessers (Groen) verhoogt de verkeersveiligheid in de Weggevoerdenstraat en in de zijstraten door zwaar vervoer via de Aarschotsesteenweg te sturen.
Vertommen Schepen David Dessers (Groen) verhoogt de verkeersveiligheid in de Weggevoerdenstraat en in de zijstraten door zwaar vervoer via de Aarschotsesteenweg te sturen.

In de Weggevoerdenstraat blijf de maximumsnelheid 50 km/uur

Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen)

“Om de veiligheid van de fietsers te verhogen en de woonstraten leefbaarder te maken voor bewoners komt er vanaf 1 juli een zone 30 in alle zijstraten”, zegt schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen). “Een zone 30 maakt de zijstraten minder aantrekkelijk voor autoverkeer dat de Weggevoerdenstraat wil vermijden. In de Weggevoerdenstraat blijf de maximumsnelheid 50 km/uur. Indien we in die straat ook een zone 30 zouden invoeren dan blijven de zijstraten aantrekkelijk als sluiproute en dat is uiteraard net niet de bedoeling.”

Vrachtwagens

De stad Leuven voert ook een verbod op zwaar vervoer in, zowel voor de Weggevoerdenstraat als voor de zijstraten. “Dankzij een verbod op zwaar vrachtverkeer in de Weggevoerdenstraat en de aanpalende straten zal het aangenamer wonen worden in dit deel van Wilsele”, licht schepen van Mobiliteit David Dessers de beslissing toe. “Meer concreet spreken we over een verbod voor voertuigen langer dan tien meter. Op die manier halen we het vrachtverkeer weg. Zwaar vervoer moet vanaf 1 juli via de Aarschotsesteenweg en de pas vernieuwde Duitse Brug rijden. Op de Aarschotsesteenweg verdwijnen uiteraard de wegwijzers die het verkeer via de Weggevoerdenstraat naar Herent sturen.”

We bekijken ook nog met de buurt of we de stoepen plaatselijk kunnen verbreden

Schepen van Openbare Werken Dirk Vansina (CD&V)
3 Schepen Dirk Vansina (CD&V) maakt werk van fietssuggestiestroken in de Weggevoerdenstraat in Wilsele.
vertommen Schepen Dirk Vansina (CD&V) maakt werk van fietssuggestiestroken in de Weggevoerdenstraat in Wilsele.

Tot slot liggen er ook plannen klaar voor fietssuggestiestroken in de Weggevoerdenstraat. Schepen van Openbare Werken Dirk Vansina (CD&V): “Het wegdek wordt vernieuwd en er komen fietssuggestiestroken in de Weggevoerdenstraat. Die geven een duidelijke plaats aan de fietser op plaatsen waar de rijbaan te smal is voor een fietspad. Een fietssuggestiestrook verhoogt de veiligheid voor fietsers. Autobestuurders passen immers automatisch hun snelheid aan omdat de rijbaan smaller lijkt. We bekijken ook nog met de buurt of we de stoepen plaatselijk kunnen verbreden. De timing voor die werkzaamheden ligt op dit moment nog niet vast maar we maken er werk van.”

1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Dennis Andersen

    Ze pesten ermee de lokale bewoners met overdreven regeltjes omdat ze er niet in slagen anderen weg te houden of te controleren. Enige reden is daarna extra kassa vullen met flitsen.

Lees meer