3 Leerlingen rijden op de fietsstraat aan ‘t Trapleerke.
Peter Vanderveken Leerlingen rijden op de fietsstraat aan ‘t Trapleerke.

Fietsstraat aan álle scholen in Lille (ten laatste tegen september)

‘t Trapleerke komt als eerste aan de beurt

De gemeente Lille gaat ten laatste tegen september aan alle schoolomgevingen een fietsstraat invoeren. In totaal gaat het om tien straten. Maandag kwam als eerste 't Trapleerke in de Kabienstraat aan de beurt. Een gedeelte van de straat werd er ook enkelrichting gemaakt.

Fietsstraten zijn straten waar fietsers ‘baas’ zijn. Fietsers mogen de hele rijbaan gebruiken (enkelrichting) of de helft van de rijweg (dubbelrichting). De auto’s mogen hen niet voorbijsteken en de snelheid is beperkt tot 30 kilometer per uur. 

Fietsstraten komen de laatste jaren meer en meer opzetten in Vlaanderen, maar in Lille voeren ze er ineens een hele reeks in. Alles samen komen er een tiental fietsstraten bij tegen september van dit jaar. “Lille fietsvriendelijker maken én de schoolomgevingen aanpakken zijn voor het bestuur prioritair en daarom willen we ze ook meteen aanpakken”, vertelt schepen van Mobiliteit en Onderwijs Luc De Backer (Groen). “Fietsstraten zijn op dat vlak een goede eerste stap. Ze vereisen slechts een klein budget, want het blijft beperkt tot enkele verkeersborden en een grote sticker op de straat.”

Mobiliteitsplan

De Kabienstraat kwam maandag als eerste aan de beurt. “Het stond al langer op het programma om van het laatste gedeelte – ter hoogte van de school – de straat enkelrichting te maken”, vertelt Luc De Backer. “Daarom hebben we er ook ineens een fietsstraat van gemaakt. We willen die lijn nu ook doortrekken naar alle schoolomgevingen op ons grondgebied.” 

Na de Kabienstraat gaat het onder meer om de toegangsweg van het sportcomplex Balsakker (vanaf juni 2019 proefopstelling voor twaalf maanden, red), de Oude Baan in Gierle, een gedeelte van Beulk en de Pulsebaan (na de wegenis- en rioleringswerken) en het Kerkepad (vanaf de opening nieuwbouw ’t Klavernest). Tegen de Strapdag op 20 september volgen ook nog de Wijngaard in Poederlee, een gedeelte van Hoeksken-Eikenlaan in Lille, een gedeelte van Brulens in Gierle, Berg in Lille en de Kauwenberg. “We willen het versneld invoeren omdat de opmaak van een mobiliteitsplan toch heel wat tijd vergt. Het is daarom niet uitgesloten dat er later nog andere aanpassingen komen in bepaalde schoolomgevingen.”

Verademing

Gie Mertens, directeur van ’t Trapleerke, is in elk geval blij met de maatregel. “Het was direct te merken in de straat”, vertelt Mertens. “Vroeger merkte je meteen wanneer er in het centrum iets aan de hand was, want dan werd de Kabienstraat een sluipweg en kreeg het heel wat vrachtverkeer te slikken. Nu is dat allemaal verdwenen. Dat is een verademing. Het feit dat het een enkelrichtingsstraat is geworden, maakt het echt wel veiliger. Ik heb in elk geval nog geen klachten gehoord van gebruikers of buurtbewoners.”

3 Schepen van Mobiliteit en Onderwijs Luc De Backer opent samen met de kinderen de fietsstraat.
Peter Vanderveken Schepen van Mobiliteit en Onderwijs Luc De Backer opent samen met de kinderen de fietsstraat.
3
Peter Vanderveken

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer