2 De acteurs van Familie kregen elk een futuristische bril en een 'wapen'.
Benoit De Freine De acteurs van Familie kregen elk een futuristische bril en een 'wapen'.

Paintballen, zonder de blauwe plekken

FAMILIE-ACTEURS TESTEN VIRTUAL REALITY SPEL IN AED FILMSTUDIO'S

De AED filmstudio's in Lint pakten gisteren uit met een nieuw virtual reality spelconcept voor vriendengroepen of teambuildingsactiviteiten. Cast en crew van de VTM-soap Familie mochten het spel 'VR Base' als eersten te testen.

De bezielers van het project VR Base zijn de Mechelse Lode en Arne Snackaert. De broers zijn al jaren gepassioneerd bezig met het bedenken en uitwerken van Virtual Reality (VR)-spellen. Lode bedenkt de spelconcepten en de vormgeving terwijl ingenieur Arne zich met de technische programmatie bezighoudt. Hij is onder andere verantwoordelijk voor de installatie van een volledige productielijn voor vliegtuigmotoren in zowel Singapore als Amsterdam. "De ontwikkeling van VR Base is honderd procent Belgisch en uniek in de wereld door de omvang en de grafische uitwerking", zegt Filip Van Vlem van AED. "Op een gigantisch speloppervlak van vijftien bij vijftien meter kunnen twaalf spelers tegelijkertijd en tegen elkaar één van de drie spectaculaire spelconcepten ontdekken. De spelsessies zijn interessant voor professionele gamers maar evengoed toegankelijk voor teambuildings of vrijgezellengroepen."

2
Benoit De Freine

Gekke pakken

Medewerker en acteurs van VTM-soap Familie, zoals Gunther Levi (Peter), Jo Hens (Niko), Maxime De Winne (Quinten) en Margot Hallemans (Hanne) mochten de pop-up van VR-Base in AED gisteren voor de eerste keer testen. "We hebben het spelconcept gekozen waarbij we als een team een gezamenlijke vijand moeten verslaan", lacht acteur Gunther Levi. "Als toeschouwer ziet het er een beetje onnozel uit om de deelnemers met gekke pakken rondjes te zien lopen in een lege ruimte maar vanaf het moment je zelf die bril opzet, word je volledig in die futuristische wereld gesleurd. Het ziet er allemaal heel erg realistisch uit en we hebben ons kostelijk geamuseerd. Het lijkt wel op een ultramoderne vorm van paintballen, maar dan zonder de blauwe plekken aan het einde van de rit", lacht Gunther.


"De game-industrie is intussen wereldwijd groter geworden dan de film- en televisiemarkt", benadrukt Glenn Roggeman, ceo van de filmstudio's. "De virtuele wereld zal in de toekomst meer en meer aan belang winnen, ook in de evenementensector. Met deze pop-up willen we enkele maanden proefdraaien om dan een permanente vestiging te maken. De bedoeling is om op lange termijn samen met de ontwikkelaars een kant-en-klare franchise op de markt te brengen die we wereldwijd kunnen verspreiden. Wij willen de McDonalds van de virtual reality wereld worden."

Lees meer