4 Onder meer aan de Beiaard zal het 'rechts in-rechts uit'-principe gelden.
Gaëtan Regniers Onder meer aan de Beiaard zal het 'rechts in-rechts uit'-principe gelden.

Twee fietsbruggen in nieuw mobiliteitsplan

GEMEENTE PAKT UIT MET OPVALLENDE ACCENTEN

Zo ingrijpend als het Gentse circulatieplan is het niet, maar het Lovendegemse mobiliteitsplan in wording zorgt voor enkele opvallende accenten. Zo zijn er plannen voor twee fietsbruggen -over de Lieve en over het kanaal- en worden enkele straten langs de N9 'geknipt'.

De meest spectaculaire voorstellen in het nieuwe mobiliteitsplan zijn de aanleg van twee nieuwe fietsbruggen. Een brugje over de Lieve ter hoogte van de Lievestraat en een grotere brug over de Brugsevaart in de buurt van de Speybrug. "Het brugje over de Lieve mikt op recreatief fietsverkeer", legt schepen van Mobiliteit Vincent Laroy (Open Vld) uit.


"De brug over het kanaal moet vanuit Vinderhoute voor een snelle fietsverbinding zorgen met de bushalte langs de N9. In Vinderhoute rijden per dag maar enkele bussen, langs de N9 heb je wel frequent bussen. Bovendien zijn er zo ook heel wat bedrijven aan de Industrieweg te bereiken."

4
repro GRG

Rechts in-rechts uit

Of de bruggen er snel zullen liggen, is een andere vraag. "De bedoeling is om de maatregelen uit het mobiliteitsplan vanaf volgend jaar systematisch in te voeren", geeft Laroy aan. Al is dat geen garantie op een snelle invoering.


Zo werd het 'knippen' van de Beiaard al voorzien in het vorige mobiliteitsplan (uit 2003, nvdr). "Nu nemen we dit opnieuw op. Het is de bedoeling om zowel de Beiaard als de Roosweg-Verkortingsweg en Meienbroek in te richten volgens het principe 'rechts in-rechts uit'. Dit betekent dat je deze straten enkel rechts kan inrijden vanaf de N9, en ook enkel rechts mag afslaan als je de N9 wil oprijden. Dat is gewoon een kwestie van veiligheid op dit drukke deel van de N9."

4
repro GRG

Roosweg

Een echte knip komt er enkel aan de Roosweg. Aan deze drie kruispunten en aan Bierstal komen wel beveiligde oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers.


Andere maatregelen zijn de uitbreiding van de blauwe zone in de Molendreef en de Kanunnik Triestlaan om langparkeerders richting de parkings te duwen. Het is ook de bedoeling dat alle straten met een overwegende woonfunctie zone-30 worden, wat op dit moment al het geval is in de Bloemetjeswijk. Het mobiliteitsplan is het laatste voor Lovendegem als zelfstandige gemeente, maar de uitvoering zal wel grotendeels het werk zijn van de voorlopige nog naamloze fusiegemeente. "Er zitten sowieso geen punten in die heikel zijn voor Zomergem en Waarschoot", benadrukt Laroy.

4 Zo ziet het mobiliteitsplan eruit.
Repro GRG Zo ziet het mobiliteitsplan eruit.

Inspraakvergadering

Om de inwoners de kans te geven om hun zegje te doen zijn er de volgende weken drie inspraakvergaderingen in de raadzaal in de Kasteeldreef (woensdag 15 november om 19.30 uur), in het Tempelhof (maandag 20 november om 19.30 uur) en in de polyvalente zaal in Vinderhoute (woensdag 29 november om 19.30 uur). Naast de inspraakvergadering kunnen burgers nog tot 10 december suggesties doen via e-mail op mobiliteit@lovendegem.be of via de gemeentelijke website.

Lees meer