De voorbereidingen voor het Stoomtreinfestival lopen volop in het Stoomcentrum Maldegem.
Joeri Seymortier De voorbereidingen voor het Stoomtreinfestival lopen volop in het Stoomcentrum Maldegem.

Stoomtrein rijdt voor het eerst station Eeklo binnen: nu echt aansluiting op regulier spoornet

De stoomtrein van Stoomcentrum Maldegem zal dit weekend voor het eerst echt het station van Eeklo binnen rijden. Spoor 3 wordt vanaf nu exclusief vrijgehouden voor de historische stoomrijtuigen. Zo sluit het historisch spoor nu definitief aan op het regulier spoornet. Dit weekend wordt alles uitgetest op het Stoomtreinfestival.

De stoomtreinen van Stoomcentrum Maldegem tuffen al langer tussen Maldegem en Eeklo, maar de stoomtrein stopte altijd net voor het Oostveld, achter de psychiatrie. Doorrijden naar het echte station van Eeklo was tot nu niet mogelijk. “Vanaf dit seizoen mogen we het station van Eeklo wel binnenrijden”, zegt voorzitter Koen Goossens van het Stoomcentrum. “We krijgen het gebruik van perron 3. De gewone treinen van de NMBS blijven de perrons 1 en 2 gebruiken in Eeklo. Voor onze stoomtreinen is dat echt wel een meerwaarde. Nu kan je dus in Gent een gewone trein nemen naar Eeklo en daar in het station overstappen op een stoomtrein die je dan naar Maldegem brengt.”

Loc 29-013

De nieuwigheid wordt dit weekend voor het eerst uitgetest tijdens het Stoomtreinfestival. “We hebben opnieuw enkele publiekstrekkers”, zegt Koen Goossens. “Het paradepaardje van dit jaar wordt de stoomlocomotief 29-013. Dat was de loc die in 1966 de laatste treinreizigers met stoom over de Belgische sporen gestuurd heeft. De locomotief heeft vijf jaar stil gelegen, en zal zaterdag en zondag in Maldegem voor het eerst in al die tijd weer actief zijn. Er zullen tijdens het Stoomtreinfestival maar liefst zeven stoomlocomotieven ingezet worden. Ook uniek is het houten rijtuig uit 1907 dat de NMBS ons ter beschikking stelt. Infrabel demonstreert dit weekend ook een motorwagen waarmee ze werken uitvoeren aan de bovenleidingen.”

Treinlijn

De voorbije maanden droomden het stadsbestuur van Eeklo en het gemeentebestuur van Maldegem luidop om de treinlijn Gent-Eeklo weer door te trekken tot in Maldegem, of zelfs nog verder. Plannen die het Stoomcentrum Maldegem niet graag hoort en die volgens hen ook helemaal niet realistisch zijn. “Tussen Eeklo en Maldegem zouden een pak overwegen gesloten moeten worden. Heel dat project is zo goed als onbetaalbaar”, zegt Sven De Boeck van het Stoomcentrum. “De spoorlijn loopt langs honderden achtertuintjes. Denk je dat die mensen daar nu elke dag om het half uur een trein willen zien passeren? Het Stoomcentrum is ook belangrijk voor de streek, want we lokken 25.000 bezoekers per jaar. De horeca is er goed mee en we zetten de streek van Eeklo en Maldegem duidelijk op de kaart. Dat mogen we niet verloren laten gaan”, vindt De Boeck nog.

Praktisch

Het Stoomtreinfestival wordt gehouden op zaterdag 4 en zondag 5 mei, telkens van 10 tot 18 uur. Kaarten (inclusief ritje met de stoomtrein) kosten 15 euro voor volwassenen, 10 euro voor kinderen en 45 euro voor een gezinsticket. Info: www.stoomtreinmaldegem.be.

2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • rudy de clercq

    een normale treinverbinding zou beter zijn. Waarom de stoomtrein een gevaarlijk kruispunt laten oversteken om enkel het station nog wat meer te vervuilen. Wie gaat verantwoordelijk zijn voor de veiligheid op het kruispunt en wat bij ongevallen. Is enkel veilig met slagbomen. Zijn de mensen van het stoomcentrum bevoegd om het verkeer tegen te houden want hoe gaat men anders het verkeer veilig laten verlopen als de (milieu?)trein het grootste kruispunt van Eeklo oversteekt.

  • Alexander Meeuws

    nu nog een echte verbinding van Eeklo tot in brugge... zou wat te gemakkelijk zijn zeker. dagje zee. toch liever zand op de markt ..

Lees meer