Emiel Neuckens en Stefan Stijnen aan de Lijnwinkel tegenover het Mechelse station.
Legreve Emiel Neuckens en Stefan Stijnen aan de Lijnwinkel tegenover het Mechelse station.

Minder buslijnen, minder service

REIZIGERSORGANISATIES ONGERUST OVER 'GEHEIM' PLAN

Regio Mechelen Mobiel voor Iedereen (RMI) en TreinTramBus maken zich zorgen over "geheime" plannen voor het openbaar vervoer in de vervoersregio Mechelen. Om besparingsredenen zou er flink worden gesnoeid in de dienstverlening van de stads- en streeklijnen. Volgens de Vlaamse overheid is de vrees voorbarig omdat de lokale besturen een beslissing hebben uitgesteld tot na de gemeenteraadsverkiezingen.

De Vlaamse regering besliste eind 2015 komaf te maken met het concept 'basismobiliteit', waarbij iedere Vlaming op enkele honderden meters van zijn deur een bus- of tramhalte moest vinden. In de plaats komt 'basisbereikbaarheid', waarbij De Lijn én de lokale besturen een openbaar vervoersnetwerk uittekenen op basis van de vraag.

Open debat nodig

Het nieuwe concept wordt praktisch uitgewerkt en uitgetest in een proefproject in vier vervoerregio's: Aalst, Westhoek, Antwerpen en Mechelen (het arrondissement plus een aantal Vlaams-Brabantse gemeenten). Volgens RMI verloopt dat in de zone Mechelen allesbehalve transparant. "De bestaande plannen zijn in het grootste geheim tot stand gekomen en kunnen we alleen bekend maken omdat een aantal mensen die van dichtbij betrokken waren onze bezorgdheid delen", zeggen Emiel Neuckens (coördinator RMI), Stefan Stynen (voorzitter TreinTramBus) en Freddy De Wilder (ACV openbare diensten) in een gezamenlijke mededeling. Volgens hen is er dringend een open debat nodig, zoals ze er donderdagavond zelf een organiseren in Thomas More in Mechelen.


RMI en TreinTramBus stelden een jaar geleden een alternatief busplan voor om het stads- en streeknet te versterken. "Dat is nodig om een totaal verkeersinfarct in onze regio te vermijden. Het plan van de vervoersregio staat daar, deels bij gebrek aan budget, mijlenver vanaf." Zo dreigen volgens MRI extra bussen naar Mechelen-Noord, de geplande winkelzone in de lus van de R6 of snellere verbindingen naar Aarschot en Keerbergen ten koste van het bestaande aanbod te gaan. "Voor reeds lang gekende behoeften zoals een rechtstreekse bus tussen Heist-op-den-Berg, Schriek en Tremelo of van Heist naar het Imeldaziekenhuis in Bonheiden, is er geen geld."


Volgens RMI zou ook de stad Mechelen - na de besparingen bij De Lijn van 2012 - opnieuw zwaar worden getroffen. "In de eerste ontwerpen van het nieuwe busnet worden stadslijn 2 naar de omgeving van het Vrijbroekpark, lijn 3 naar Muizen en 4 naar Battel en Leest opgeheven. Ook de bediening van de wijk Kauwendaal staat ter discussie. De drukke stadslijnen via de Schijfstraat en de Oude Antwerpsebaan wil men verleggen naar de N16 en de Antwerpsesteenweg. De grotere loopafstanden en de slechte bereikbaarheid van de haltes op de gewestwegen zullen mensen de auto injagen. Voor wie slecht te been is, dreigt huisarrest."

Niet meer in Beerzel

Nog volgens MRI zou de rechtstreekse verbinding tussen het AZ Sint-Maarten en Duffel vanaf 2020 wegvallen omdat de bus zal omrijden via het centrum van Sint-Katelijne-Waver. "Het plan bevat uiteraard ook positieve elementen, al zijn zelfs die niet zonder schaduwzijde. De buslijnen naar Willebroek, Heist-op-den-Berg en Aarschot (via Keerbergen) zouden worden rechtgetrokken. Reizigers voor die bestemmingen zullen tijd winnen, maar de bus zal echter niet meer via de dorpskernen van Rijmenam en Beerzel rijden."

"Voorbarig"

Volgens het afdelingshoofd bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Jan Hemelaer, is de vrees van RMI "voorbarig" en is er bijgevolg "geen reden tot paniek". "De omschakeling naar basisbereikbaarheid is ingrijpend. Collectief hebben de lokale besturen beslist om nu nog niet te beslissen, maar een beslissing over te laten aan de nieuwe bestuurscoalities."


Opvallend: Aalst, Westhoek en Antwerpen zullen wél nog deze bestuursperiode beslissingen nemen.

Lees meer