Enid Zwerts van studiebureau Suunta, schepen van Mobiliteit Roger Verheyen (CD) en burgemeester Nele Geudens (CD).
RV Enid Zwerts van studiebureau Suunta, schepen van Mobiliteit Roger Verheyen (CD) en burgemeester Nele Geudens (CD).

Bestuur gidst verkeersexpert langs drukke wegen in aanloop naar mobiliteitsplan

Burgemeester Nele Geudens (CD) en schepen van Mobiliteit Roger Verheyen (CD) gidsten onlangs verkeersdeskundige Enid Zwerts langs enkele drukke wegen in de gemeente. De fietstocht is de opstart voor het mobiliteitsplan dat voor Meerhout zal worden opgesteld. Prioriteiten daarbij zijn de zwakke weggebruiker en doorgaand en zwaar verkeer.

Om het mobiliteitsplan te realiseren, stelde het gemeentebestuur het studiebureau Suunta en een communicatiebureau aan. Verkeersdeskundige Enid Zwerts van Suunta zal het mobiliteitsplan schrijven. Momenteel is zij bezig met het uitvoeren van metingen in de straten. Om haar bovendien een goed beeld te geven van de situatie in Meerhout, gidsten burgemeester Nele Geudens (CD) en schepen van Mobiliteit Roger Verheyen (CD) haar langs allerlei soorten wegen. “Achter je bureau een plan bekijken is immers nog altijd anders dan echt ter plaatse zijn”, legt Nele Geudens uit. “We hebben langs de drukke toegangswegen, sluipwegen zoals de Veldstraat en ook kleinere wegen, die eventueel als trage weg gebruikt kunnen worden, gereden.”

Uitloper participatietraject

De opstart van het mobiliteitsplan is een uitloper van een participatieproject met 120 burgers van twee jaar geleden. “Daaruit bleek dat ze willen dat we inzetten op zwakke weggebruikers en doorgaand en zwaar verkeer. Dat hebben we meegegeven aan de deskundige, die nu gaat bekijken wat voor welke weg het beste is. Voor de ene weg zal een fietssuggestiestrook goed zijn, voor de andere een apart fietspad of een fietsstraat. Er zijn verschillende mogelijkheden, die ook afhangen van het doel van de weg. Op een weg, die bedoeld is om snel door te rijden, is bijvoorbeeld een fietssuggestiestrook uiteraard niet de beste keuze. Verschillende raadsleden doen regelmatig suggesties rond mobiliteit, maar nu willen we eens van een expert horen wat de beste oplossing is en dan pas de beslissingen nemen.”

Pijnpunten

Wanneer het mobiliteitsplan afgerond zal zijn, is nog niet bekend. “De verkeersdeskundige gaat wellicht een jaar bezig zijn met de metingen en met alles te bestuderen. We willen ook heel Meerhout aanpakken en niet focussen op enkele straten. Er zijn pijnpunten zoals de Veldstraat, Genelaar en Molenstraat, maar het zou niet correct zijn om nu prioriteit te geven aan bepaalde straten”, vervolgt Nele Geudens, die de burger ook bij verdere stappen wil betrekken. “Eens het plan af is, verwacht ik dat er sowieso structurele maatregelen genomen gaan worden. Maar bijvoorbeeld een eenrichtingsstraat is niet voor iedereen even fijn en daarom willen we samen met de burgers daarover nadenken. Twee jaar geleden hebben we dat ook gedaan en ik heb gemerkt dat dat goed ging en dat velen eraan willen werken.”

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer