De ringtrambus rijdt vanaf eind volgende maand in de Vlaamse rand.
Margo Koekoekx De ringtrambus rijdt vanaf eind volgende maand in de Vlaamse rand.

Eindelijk mogen ze van stal: ringtrambussen rijden vanaf 28 juni tussen UZ Jette en luchthaven

Een maand geleden hadden de ringtrambussen van De Lijn voor het eerst door onze regio moeten rijden, maar door het coronavirus werd de officiële lancering ervan noodgedwongen uitgesteld. Op 28 juni mogen ze dan toch eindelijk van stal. In de zomermaanden zullen de ringtrambussen om het halfuur tussen het UZ Jette en Brussels Airport rijden, vanaf september is dat om het kwartier.

Op 5 april stond de officiële inhuldiging van de ringtrambus gepland. Het coronavirus strooide echter roet in het eten, waardoor de lancering voor onbepaalde tijd uitgesteld werd. Niet alleen omdat het begin april door het virus niet het ideale moment was om een groots inhuldigingsmoment te organiseren, maar vooral omdat verschillende werven op het traject tussen het UZ Jette en de luchthaven van Zaventem stil lagen. Dat was onder meer in Jette het geval, maar ook op Brussels Airport, waar nog haltes gebouwd moesten worden. “We hopen wel nog voor de zomer met de eerste ritten van start te kunnen gaan”, klonk het eind maart bij De Lijn.

24 meter lang

En dat lijkt nu ook te gaan lukken, want de vervoersmaatschappij laat weten dat de eerste rit voor zondag 28 juni gepland staat. Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) spreekt van een primeur voor Vlaanderen. “Met de inzet van deze 24-meter lange trambussen, met de look van een tram en de wendbaarheid van een bus, zorgen we voor de realisatie van het Brabantnet. De Vlaamse rand krijgt hiermee flexibel en duurzaam openbaar vervoer. Een grote stap voorwaarts voor de ontsluiting in deze filegevoelige regio.”

Comfortabelere perrons

In de zomermaanden rijden de trambussen op lijn 820 om de 30 minuten, maar vanaf 1 september zal dat om het kwartier zijn. “Aan de eindpunten aan het UZ Brussel in Jette en op Brussels Airport werden nieuwe haltes gebouwd”, legt Marc Descheemaecker, voorzitter van de raad van bestuur van De Lijn, uit. “De perrons werden aangelegd op zo’n manier dat de reizigers hier zowel comfortabel kunnen wachten als vlot en veilig kunnen in- en uitstappen.”

Op het traject voerde De Werkvennootschap al heel wat werken uit, maar ook in de toekomst wordt er nog gewerkt. “Zo zijn we nog aan het werken aan de Sint-Annalaan in Vilvoorde en Grimbergen”, zegt Marijn Struyf van De Werkvennootschap. “Nadien gaan we het centrum van Vilvoorde herinrichten in het kader van de ringtrambus. Telkens een stuk vrije busbaan klaar is, wordt ze ook in gebruik genomen. Zo wordt de ringtrambus elk jaar een beetje vlotter en efficiënter.”

Tot slot wordt momenteel nog de laatste hand gelegd aan de nieuwe stelplaats langs de Schaarbeeklei in Vilvoorde. Naast de bestaande stelplaats van De Lijn wordt de vroegere autokeuring omgebouwd tot een ruimte waarin de veertien trambussen gestald zullen worden. In een trambus is plaats voor 137 reizigers, meer dan het dubbele dan in een gewone bus van De Lijn.

Lees meer