3 Een kaartje van de fietszone
stad Kortrijk Een kaartje van de fietszone

Alle politieke partijen steunen fietszone: “Binnenstad beweegt vanaf zomer op maat van de fietser”

De inrichting van een fietszone met 74 fietsstraten in de binnenstad is maandagavond unaniem goedgekeurd in de gemeenteraad. Meerderheidspartijen N-VA, sp.a en Team Burgemeester en oppositiepartijen Vlaams Belang, Groen en CD&V 4.0 staan dus achter het initiatief. “De stad beweegt vanaf deze zomer op maat van de fietser”, zegt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a).

De werken voor de fietszone zijn bezig. Er komen op de belangrijkste fietsassen ruim 500 emblemen op de weg. De twaalf toegangen naar de zone krijgen ook rode vlakken en een fietszonebord op de grond en borden. De fietszone opent in de tweede week van juli. In een fietsstraat is autoverkeer niet verboden. Fietsers hebben wel altijd voorrang en mogen over de breedte van de weg rijden. De belangrijkste verbindingen zijn de as Budastraat, Leiestraat, Grote Markt en Doorniksestraat, de as Plein, Groeningestraat, Onze-Lieve-Vrouwestraat en Rijselsestraat en de as Kasteel- en Dolfijnkaai, tussen stadsdeel Weide en de verlaagde Leieboorden aan de Broeltorens.

3 Het wegdek van de Rijselsestraat wordt versmald, door extra groen en parkeerplaatsen meer naar het midden op te schuiven.
Stad Kortrijk Het wegdek van de Rijselsestraat wordt versmald, door extra groen en parkeerplaatsen meer naar het midden op te schuiven.

Rijselsestraat

De brede Rijselsestraat verandert het meest ingrijpend, vooral tussen de Kasteelstraat en het Sint-Michielsplein, waar het wegdek versmald wordt door extra groenzones, met nieuwe bomen. De parkeerplaatsen schuiven meer naar het midden op. De nieuwe fietsstraten (op het kaartje in het blauw, red.) hebben twaalf toegangen: Dam, Budastraat (Budabrug), Kasteelkaai, Belfaststraat, Rijselsestraat, Oude-Vestingsstraat, Palfijnstraat, Stationsstraat, Sint-Jorisstraat, Doorniksestraat (Vlasmarkt) en Plein, kant van de Gentsestraat en kant Groeningestraat. Het inrichten van de fietszone kost 115.000 euro.

3 De toegang tot de fietsstraat in de Rijselsestraat, aan de kant van het Louis Robbeplein.
Stad Kortrijk De toegang tot de fietsstraat in de Rijselsestraat, aan de kant van het Louis Robbeplein.

3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Koen Lapauw

    Show, allemaal show van het Kortrijkse Stadsbestuur dat zich verder niets aantrekt van het welzijn van de gewone inwoner. Voor de opbouw van een nieuwe Delhaize mag een volledige woonblok vanaf 6u00 (deze morgen om 5u30) gewekt worden gedurende een jaar !! Het stadsbestuur heeft een speciale vergunning afgeleverd, die tegen het eigen politie-reglement indruist. Hoe kan je dan nog vertrouwen hebben in de politiek ?

  • Frank Daels

    Fietsers palmen nu al de ganse straat in en als je er een opmerking over maakt krijg je gegarandeerd een middelvinger. Wat zal dat zijn als die etters met de fiets overal voorrang krijgen ? Puur pestgedrag van stad kortrijk naar de autobestuurder toe !

Lees meer