De BMW X6 sloeg ter hoogte van het linkerachterportier te pletter tegen het verkeerslicht, vermoedelijk na een straatrace in de nacht van zondag op maandag.
Hans Verbeke De BMW X6 sloeg ter hoogte van het linkerachterportier te pletter tegen het verkeerslicht, vermoedelijk na een straatrace in de nacht van zondag op maandag.

Burgemeester zal auto’s snelheidsduivels in beslag nemen: “Gedaan met de stad te terroriseren”

Hardleerse wegpiraten krijgen nog even respijt in Kortrijk, maar vanaf de zomer gaat de burgemeester hun auto’s in beslag nemen. Er komen ook nachtelijke flitscontroles. “Straatraces en andere vormen van onverantwoord rijgedrag zijn iets wat we in onze stad niet langer tolereren”, zegt Vincent Van Quickenborne (Open Vld). De maatregel komt er na het zware ongeval van zondagnacht langs de Oudenaardsesteenweg, aan het kruispunt met de Beekstraat/Hugo Verriestlaan dat volgend jaar wordt heringericht.

De klap van zondagnacht op het kruispunt aan het Pirroen deed de discussie over de onveiligheid in de buurt weer oplaaien. “Al twintig jaar sta ik samen met andere omwonenden op de barricades om het probleem opgelost te krijgen”, zegt Isabel Devos (51), die langs de Oudenaardsesteenweg een schoonheidssalon heeft. “De oprichting van een verkeerscomité, tal van vergaderingen, een actie waarbij we de straat symbolisch afsloten, het heeft allemaal niks uitgehaald. Overdag is het hier niet veilig. Een vriendin van mijn dochter werd op het zebrapad omvergereden, iemand uit de buurt overkwam hetzelfde. Een dronken bestuurder reed de geparkeerde wagen in de prak van een jong koppel. Welgeteld één dag oud was de auto. Bomen sneuvelen, verkeerslichten worden omvergereden. Je houdt het niet voor mogelijk.”

Straatraces

Bijkomend probleem is het onverantwoord rijgedrag, ’s nachts op de Oudenaardsesteenweg. “Elke nacht worden we gewekt door het geluid van racende wagens”, vertelt Isabel. “Er wordt ook vaak door het rode licht gereden. Elke keer houden we ons hart vast. Vroeg of laat vallen hier slachtoffers.” Het aantal ongevallen in de buurt is dan ook niet meer te tellen. Het jongste dateert van zondagnacht, toen een zware BMW inreed op een Mercedes A45 AMG van amper een week oud, vermoedelijk tijdens een straatrace. Beide bestuurders kenden elkaar. De BMW sloeg te pletter tegen het verkeerslicht, een 24-jarige man uit Kortrijk raakte lichtgewond.

Flitscontroles

“Er is al verschillende keren contact geweest met het stadsbestuur met de vraag om gepaste maatregelen te nemen”, weet Isabel. “Flitspalen of een verkeersdrempel, het maakt ons niet uit. Als het hier in deze zone 30 maar veilig wordt, zoals het hoort te zijn.” Maandag kroop de vrouw weer in haar pen, mét resultaat dit keer. Burgemeester Van Quickenborne reageert formeel. “De snelheidsduivels die onze stad teisteren, moeten eruit. Dit soort gedrag kunnen we niet langer tolereren. We zéggen dat niet alleen, we gaan er ook iets aan doen. Er komen nachtelijke flitscontroles om wegpiraten op heterdaad te betrappen. Daarbovenop starten we tegen de zomer met het in beslag nemen van hun wagens, tenminste als het gaat over bestuurders die niet voor het eerst worden betrapt. Als burgemeester kan ik met zo’n bestuurlijke maatregel wagens tot zes maanden uit het verkeer halen. Dat gebeurt altijd op advies van de politie. Bestuurders die het niet eens zijn met die beslissing, kunnen die aanvechten bij de Raad van State.”

Kortere trajectcontroles

Van Quickenborne ziet ook heil in sociale controle. “We roepen bewoners op om foto’s en filmpjes van verkeerscowboys door te sturen naar 1701@pzvlas.be”, zegt hij. “De politie zal er dan gepast op inspelen.” De burgemeester gelooft verder in trajectcontrole, waarbij camera’s de tijd registreren waarin een voertuig van punt A naar punt B rijdt. “Zo’n traject moet volgens de wet minstens 500 meter lang zijn en is daarom niet interessant voor veel plaatsen waar vaak veel te snel gereden wordt. De Oudenaardsesteenweg behoort daartoe maar zeker ook de Minister Tacklaan (achter het station), de Weggevoerdenlaan en de Spoorweglaan.” Als Van Quickenborne straks weer verkozen wordt als Vlaams volksvertegenwoordiger, zal hij ijveren om trajectcontroles ook mogelijk te maken voor kortere afstanden dan de minstens 500 meter die nu is vastgelegd.

Kruispunt

Naast onverantwoord rijgedrag kunnen soms ook de weginfrastructuur en de omgeving aanleiding geven tot onveilige situaties. Ook op dat vlak is er op het kruispunt aan het Pirroen een probleem, in een schoolomgeving met bijhorende druk verkeer. Het kruispunt wordt straks heringericht. “De werken starten in het voorjaar van 2020, nog een klein jaar op de tanden bijten dus”, zegt Veva Daniëls, woordvoerster van de Administratie Wegen en Verkeer (AWV). “De afslagstrook voor wie vanuit de Oudenaardsesteenweg links de Beekstraat wil indraaien, wordt langer gemaakt. Dat gebeurt ook met de fietspaden in de aanloop naar het kruispunt. De verkeerslichten zullen anders afgeregeld worden. Bedoeling is om tot een maximaal conflictvrij kruispunt te komen, waarbij afslaande en overstekende fietsers en voetgangers nooit geconfronteerd worden met rijdend autoverkeer. We streven ook naar een vlottere doorstroming. Hoe dat precies zal gebeuren, is nog niet duidelijk. De voorbereiding van de werken is volop bezig, er moeten nog een aantal knopen doorgehakt.” Daniëls benadrukt dat de werken zullen uitgevoerd worden tijdens een schoolvakantie, om de impact op de buurt zo laag mogelijk te houden.

19 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Toon Schouteden

    Hopelijk trekken de autoverzekeringen zich terug en betalen geen cent uit. De schroothoop kan de stad verkopen als "oud ijzer". Iedereen die graag racet kan de krachten bundelen en regelmatig het circuit van bv Zolder afhuren: daar is géén snelheidsbeperking en er loopt niemand op de baan die je omver kan rijden. Makkelijk te bekostigen als je 'n dure wagen kan betalen.

  • raf janssens

    Er wordt ook vaak door het rode licht gereden ??? en dan gaan ze de verkeers lichten aan passen .wat voor zin heeft het dan .als ze der toch doorheen rijden .

Lees meer