Kortrijk klaagt De Lijn aan voor discriminatie:
grote afstand tussen busterminals hinderlijk voor
wie minder mobiel is

De stad Kortrijk klaagt De Lijn bij gelijkekansencentrum Unia aan. Het stadsbestuur vindt dat De Lijn minder mobielen discrimineert door een vlotte verbinding tussen de busterminals aan het treinstation onmogelijk te maken. De Vlaamse Vervoersmaatschappij kaatst de bal terug en stelt de stad mee verantwoordelijk: “De stad keurde alles mee goed.”

Er kwamen in het najaar van 2017 nieuwe busterminals, aan de voor- en achterkant van het treinstation. Die waren nodig in het kader van de werken voor de vernieuwing van de stationsbuurt, waarbij De Lijn het vroegere busstation in de Tolstraat moest opdoeken. Het loopt goed anderhalf jaar later niet gesmeerd. De toegankelijkheid van de busterminals en de verbinding tussen de busterminals zijn een ramp voor rolstoelgebruikers, mensen met een beperking en minder mobielen. Reizigers moeten zich vaak te voet van de ene naar de andere kant van het treinstation verplaatsen om hun traject op een andere bus verder te zetten. Een hele opgave. Zo vormen de trappen aan het Stationsplein naar de doorgang onder de perrons van het treinstation een obstakel voor minder mobielen.

Geen lift

Raadslid Matti Vandemaele (Groen) kaartte de problematiek maandagavond op de gemeenteraad aan en kreeg meteen steun van schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a). Een eerste piste was om tegen begin 2018 een lift te laten installeren aan de trappen bij de tunnel onder de treinperrons. Dat mislukte. “Er werd wel degelijk een bestek uitgeschreven, maar geen enkele aannemer had interesse”, zegt Axel Weydts.

De trappen aan het Stationsplein naar de doorgang onder de treinperrons zijn een hindernis voor minder mobielen, mensen met een beperking en rolstoelgebruikers.
Henk Deleu De trappen aan het Stationsplein naar de doorgang onder de treinperrons zijn een hindernis voor minder mobielen, mensen met een beperking en rolstoelgebruikers.

Shuttlebus

“Een tweede piste was op dezelfde plaats een helling aanleggen, maar De Lijn en later ook de NMBS waren niet bereid om de kostprijs van zo’n 100.000 euro mee te financieren. Een derde mogelijkheid is het inzetten van een kleine (elektrische) shuttlebus tussen de busterminal aan de voorkant van het station aan het Stationsplein en de busterminals aan de achterkant van het station, in de Minister Tacklaan en de Wandelweg. Wéér weigert De Lijn. Zelfs aan het zetten van assistentiepalen wil de Vlaamse Vervoersmaatschappij niet meewerken. We aanvaarden dat niet en bekijken samen met Unia of het juridisch mogelijk is om De Lijn te dwingen toch werk te maken van een oplossing. Want wij zijn van oordeel dat De Lijn haar cliënteel nu deels discrimineert, door het sommigen onmogelijk te maken om van de ene naar de andere busterminal te stappen”, aldus Axel Weydts. Hij vroeg aan de gemeenteraad ook om een schrijven aan De Lijn te richten. Daar gingen alle partijen, meerderheid en oppositie, mee akkoord. In de brief wordt aan De Lijn gevraagd om toch werk te maken van de shuttlebus.

Kortetermijnmaatregel

De Vlaamse Vervoersmaatschappij reageert ‘in naam van De Lijn’. “Er is door de werken in de stationsbuurt een knip in het busvervoer. De noordelijke lijnen stoppen aan de noordzijde van het treinstation, de zuidelijke lijnen aan de zuidzijde. Die beslissingen zijn door een stuurgroep genomen met óók de stad, NMBS-Holding, Infrabel en het Vlaams Gewest in. We volgen de circulatiebeperking, maar zijn voorstander van één compacte busterminal met een beperkte loopafstand tussen de busperrons, wat een voordeel biedt voor alle gebruikers, niet enkel voor mensen met een beperking. We hebben er als kortetermijnmaatregel al voor gezorgd dat enkele ritten van streeklijn 16 (Kortrijk-Rollegem-Moeskroen, red.) zelf de verbinding maken tussen de noord- en zuidzijde. Het is verder aangewezen dat bij de verdere realisatie van een nieuw treinstation de toegangen aan de voor- en achterkant en de perrons (met lift) voor iedereen bruikbaar zijn. Om zo een drempelloze verbinding door de stationsomgeving te krijgen”, aldus De Lijn. Gelijkekansencentrum Unia reageert nu niet en neemt later een standpunt in.

1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Peggy Geerts

    Het is daar gewoonweg schandalig ! vooral aan de achterkant waarvoor je de drukke straat moet zien over te steken om je bus of trein te halen . Eenmaal aan de overkant geraakt kan je blijkbaar enkel via de trappen naar je trein of naar de andere buskant ...voor mij is dit omwille van mijn mindere mobiliteit onmogelijk geworden een trein te nemen of een bus aan de achterkant van het station .

Lees meer