5 Viadukaduk en Geen2deR17 slaan de handen in elkaar en schreven het manifest Adem Ruimte voor de Gentse snelwegen. Dat werd zondag tijdens een fietstocht langs Heusden voorgesteld.
Didier Verbaere Viadukaduk en Geen2deR17 slaan de handen in elkaar en schreven het manifest Adem Ruimte voor de Gentse snelwegen. Dat werd zondag tijdens een fietstocht langs Heusden voorgesteld.

Actiegroepen rond snelwegen Gent bundelen krachten en eisen in nieuw masterplan ‘Adem Ruimte’

De vzw Viadukaduk staat niet langer alleen met haar acties en eist voor een leefbare woonomgeving rond de snelwegen in Gent. Hun verhaal startte rond het R4 viaduct in Gentbrugge, maar krijgt nu uitbreiding over de hele stad Gent en de rand van Gent. ‘Geen2deR17’ uit Destelbergen en Leefbaar Baarle sluiten zich aan bij de eisen. Die werden nu gebundeld in het masterplan ‘Adem Ruimte’. Ook bewonersgroepen uit Melle en Merelbeke willen zich aansluiten.

5 Hans Verbeeck (Viadukaduk) en Magali De Vos (Geen2deR17) slaan de handen in elkaar en schreven het masterplan Adem Ruimte voor de Gentse snelwegen.
Didier Verbaere Hans Verbeeck (Viadukaduk) en Magali De Vos (Geen2deR17) slaan de handen in elkaar en schreven het masterplan Adem Ruimte voor de Gentse snelwegen.

“Met een nieuw manifest vragen we de volgende Vlaamse regering om binnen de volgende legislatuur werk te maken van een duurzaam masterplan voor de snelwegen in en rond Gent. We vragen dat mobiliteit en leefbaarheid rond de R4, E17 en E40 en aan de fly-over B401 sterk verbeterd worden”, zegt Hans Verbeeck van Viadukaduk. “Belangrijk daarbij is dat de hinder niet wordt verplaatst van het ene woongebied naar het andere. Ook op korte termijn vragen we maatregelen om de negatieve effecten van geluid en fijn stof in woongebieden in Gent nu reeds te verminderen door het aanpassen van de snelheid en het plaatsen van geluidsschermen”, zegt Hans.

Adem Ruimte

Viadukaduk kreeg ondertussen steun in haar protest vanuit het naburige Heusden en Destelbergen. Ook daar pleit Geen2deR17 voor een betere woonomgeving. “Onze gemeente is omringd door snelwegen en door het toenemende (vracht)verkeer nemen de geluidshinder en luchtvervuiling elke dag toe”, zegt Magali De Vos uit Destelbergen. “Voor de plaatsing van 1,6 kilometer geluidsschermen is Heusden zijn de kosten geraamd op 2,4 miljoen euro waarvan 1,2 ten laste van de gemeente. Kleinere gemeentes kunnen dit onmogelijk uit eigen zak betalen. Bovendien zijn snelwegen een Vlaamse verantwoordelijkheid. Dat geldt dus ook voor het oplossen van de problemen die ze veroorzaken”, zegt Magali. 

Manifest 

Het manifest Adem Ruimte werd zondag gelanceerd tijdens een fietstocht van Gentbrugge naar Heusden. Heel wat lokale politici steunen het manifest. Net als scholen, organisaties en sportclubs. Ook Leefbaar Baarle, dat strijdt voor de leefomgeving langs de E40 in Drongen, zet zijn schouders onder de eisen. “En er zijn gesprekken lopende met soortgelijke groepen in Melle. We willen alle Gentse randgemeentes mee aan boord krijgen en hopen dat alle politieke partijen ook na verkiezingstijd eindelijk onze vragen ter harte zullen nemen”, besluit Hans Verbeeck.

5 Viadukaduk en Geen2deR17 slaan de handen in elkaar en schreven het manifest Adem Ruimte voor de Gentse snelwegen.
Didier Verbaere Viadukaduk en Geen2deR17 slaan de handen in elkaar en schreven het manifest Adem Ruimte voor de Gentse snelwegen.
5 Viadukaduk en Geen2deR17 slaan de handen in elkaar en schreven het manifest Adem Ruimte voor de Gentse snelwegen. Dat werd zondag tijdens een fietstocht langs Heusden voorgesteld.
Didier Verbaere Viadukaduk en Geen2deR17 slaan de handen in elkaar en schreven het manifest Adem Ruimte voor de Gentse snelwegen. Dat werd zondag tijdens een fietstocht langs Heusden voorgesteld.
5 Viadukaduk en Geen2deR17 slaan de handen in elkaar en schreven het manifest Adem Ruimte voor de Gentse snelwegen. Dat werd zondag tijdens een fietstocht langs Heusden voorgesteld.
Didier Verbaere Viadukaduk en Geen2deR17 slaan de handen in elkaar en schreven het manifest Adem Ruimte voor de Gentse snelwegen. Dat werd zondag tijdens een fietstocht langs Heusden voorgesteld.

1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • JOHAN VANBEKBERGEN

    Men heeft het eindelijk begrepen. Onze Watteeuw - die eigenlijk niets van mobiliteit af weet - bant alle voertuigen uit de stad. Steekt het verkeer op genummerde wegen en voor hem is de kous af. Genummerde wegen zijn een verantwoordelijkheid van de Vlaamse regering. De files en de stank krijgen ze er bij. Groen is de doodsteek voor de gemeenten alsook voor het land.

Lees meer