Schepen Dirk Gilliaert (CD&V) presenteert de gemeentelijke campagne om borstkankeronderzoek bij de inwoners aan te moedigen.
Benny Proot Schepen Dirk Gilliaert (CD&V) presenteert de gemeentelijke campagne om borstkankeronderzoek bij de inwoners aan te moedigen.

Gemeente spoort aan om ‘de tiet te pakken’

‘Pak de tiet’, zo heet de gemeentelijke overtuigingscampagne voor borstkankeronderzoek in de gemeente Middelkerke. Het doel: tegen 2020 moet 70 procent van de Middelkerkse vrouwen een bezoek aan de radioloog hebben gebracht voor een mammografie.

“In 2017 liet 62,4 procent van de Middelkerkse vrouwen zich preventief onderzoeken. Dat cijfer moet tegen 2020 naar 70 procent. Het Vlaams gemiddelde lag in 2017 op 65,2 procent, net iets hoger dus. De Vlaamse overheid wil dat gemiddelde tegen 2020 optrekken naar 75 procent. Niet gek, want borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen”, zegt schepen van volksgezondheid Dirk Gilliaert (CD&V). 

De tweejaarlijkse screeningsmammografie is gratis voor vrouwen tussen 50 en 69 jaar. “Waarom zou je het niet doen? Dit belangrijke onderzoek spoort eventuele borstkankers vroeg op en maakt verdere testen onnodig. De screeningsmammografie laat niets aan het toeval over, want minstens twee onafhankelijke radiologen beoordelen de beelden. Niet onbelangrijk: ook één op de honderd mannen wordt getroffen door borstkanker.”

‘Pak de tiet’, ook een verwijzing naar het West-Vlaams voor ‘neem de tijd’, wil Middelkerkse dames en heren bewustmaken met een opvallende communicatiecampagne. Iedere Middelkerkenaar krijgt een felroze flyer in de bus. De campagne zet iedereen aan om even de tijd te nemen voor zelfonderzoek en de screening en geeft enkele simpele tips om het risico op borstkanker te verkleinen. Alle info op borstkanker.bevolkingsonderzoek.be.

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer