4 Door een technisch defect van een kraan moest een nieuwe kraan opgeroepen worden. De brug werd dus zondag gelegd in plaats van zaterdag.
Benoit De Freine Door een technisch defect van een kraan moest een nieuwe kraan opgeroepen worden. De brug werd dus zondag gelegd in plaats van zaterdag.

Langste composietbrug van het land verbindt fietsostrade tussen Antwerpen en Lier

Een cruciaal punt om van de luchthaven van Deurne met één fietsostrade te verbinden met Lier is de spoorwegovergang op de grens tussen Mortsel en Boechout. Dit weekend startten de werken aan de composietfietsbrug van dertig meter lang om de sporen te overbruggen. “De langste van België.”

De fietsbrug maakt deel van de fietssnelweg F11 tussen Antwerpen en Lier. Aannemer Willemen Infra werkt in opdracht van de provincie momenteel aan het stuk van de luchthaven in Deurne tot Boechout. Zondagvoormiddag werd de eerste hand gelegd aan de brug over de sporen tussen Mortsel en Boechout. Men wilde initieel zaterdag met de werken beginnen, maar door een defect aan een kraan was er vertraging.

De versterkte kunststof heeft heel wat voordelen. Ze is licht, stevig en niet gevoelig voor corrosie. De bruggen hebben een levensduur van honderd jaar en zijn bovendien flexibel en snel te installeren

Luk Lemmens (N-VA),

“Het gaat om een brug in glasvezelsterke kunststof met een vrije overspanning van 26,6 meter”, zegt Luk Lemmens (N-VA), provinciaal gedeputeerde voor Mobiliteit. “De brug is dertig meter lang en vijf meter breed. De versterkte kunststof heeft heel wat voordelen. Ze is licht, stevig en niet gevoelig voor corrosie. De bruggen hebben een levensduur van honderd jaar en zijn bovendien flexibel en snel te installeren.”

De brug werd gemaakt in het atelier van Composite Structures in het Nederlandse Meerkerk in opdracht van Janson Bridging. Het hele proces om de fietsbrug te maken nam slechts twee maanden in beslag. In de nacht van woensdag op donderdag werd de brug in één geheel vervoerd. Het gevaarte van ongeveer dertig ton werd met een kraan over de spoorlijn gehesen.

4
Benoit De Freine

Ook in Mortsel en Boechout keek men uit naar de komst van de nieuwe brug. “In Mortsel wordt veel gefietst, dagelijks passeren er duizenden fietsers over de as Antwerpen-Mechelen-Brussel”, zegt Mortsels burgemeester Erik Broeckx (N-VA). “De fietsostrade Antwerpen-Lier is een mooi project dat heel wat mensen op een duurzame, veilige en aangename manier naar hun werk- of schoolbestemming brengt.”

“Deze brug is een belangrijke fase om de fietsverbinding volledig rond te krijgen”, voegt burgemeester Koen T’Sijen (PRO Boechout&Vremde) daar aan toe. “Een groot stuk van de fietssnelweg ligt al klaar in Boechout. Na de zomer beginnen de werken om dat stuk aan te sluiten op de nieuwe brug.”

9 miljoen

Het volledige project kost ruim negen miljoen euro. Voor de bouw van de fietsbrug ontvangt de provincie via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) maximaal 832.000 euro subsidies. De Vlaamse overheid draagt ruim drie miljoen euro bij, Boechout investeert 418.000 euro en Water-link en Aquafin samen 260.000 euro.

In tegenstelling tot wat critici beweren is Europa helemaal geen ver-van-mijn-bed-show. Dat bewijzen projecten zoals deze. De voorbije vijf jaar investeerde de Europese Unie al bijna negentig miljoen euro in de onze provincie. 4,2 miljoen daarvan ging naar fietsostrades

Kathleen Helsen (CD&V)

“Vlaanderen investeert meer dan drie miljoen euro om de nieuwe fietsbrug mogelijk te maken”, zegt Ben Weyts (N-VA), Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken. “De missing link op het grondgebied van Boechout en Mortsel wordt zo weggewerkt. De verbinding moet meer mensen verleiden om vaker de fiets te nemen.”

Provinciaal gedeputeerde Kathleen Helsen (CD&V), bevoegd voor Europese samenwerking, besluit: “In tegenstelling tot wat critici beweren is Europa helemaal geen ver-van-mijn-bed-show. Dat bewijzen projecten zoals deze. De voorbije vijf jaar investeerde de Europese Unie al bijna negentig miljoen euro in de onze provincie. 4,2 miljoen daarvan ging naar fietsostrades.”

4
Benoit De Freine
4
Benoit De Freine

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer