3 CD&V-raadsleden Charka Dewaele en Henri Destoop op de hoek van de Posterij- en Biebuyckstraat.
Henk Deleu CD&V-raadsleden Charka Dewaele en Henri Destoop op de hoek van de Posterij- en Biebuyckstraat.

Dorpskern Vijve krijgt vaste vrachtwagensluis: “Systeem controleert snelheid van alle voertuigen”

Tientonners blijven door de dorpskern van Sint-Eloois-Vijve razen. Het CD&V-stadsbestuur van Waregem laat daarom een vaste vrachtwagensluis plaatsen. Die komt tussen de Biebuyck-, Posterij-, Koekoek- en Schoendalestraat.

Doorgaand vrachtverkeer boven de 5,5 ton is niet welkom in de dorpskern van Sint-Eloois-Vijve. De nieuwe vrachtwagensluis controleert of de regel gerespecteerd wordt. Hoe werkt zo’n sluis? Zodra een voertuig passeert dat hoog genoeg is om een vrachtwagen te zijn, wordt er een foto van de nummerplaat genomen. Aan een tweede paal op het einde van de zone neemt een camera opnieuw een foto. Als blijkt dat er niet genoeg tijd verstreken is tussen beide foto’s, houdt dat in dat de vrachtwagen niet lokaal leverde en doorreed. In dat geval volgt er een boete van 58 euro. “Er wordt met ANPR-camera’s gewerkt, wat meer voordelen biedt dan een loutere controle van vrachtwagens”, zeggen CD&V-fractieleider Margot Desmet en CD&V-gemeenteraadsleden Charka Dewaele en Henri Destoop. “Het systeem controleert de snelheid van alle voertuigen en spoort ook niet-verzekerde, gestolen of geseinde voertuigen op.”

3 Raadslid Maxim Laporte (Open Vld).
N-VA/Open Vld Raadslid Maxim Laporte (Open Vld).

Nog geen timing

Er was in het najaar van 2018 al een test met een mobiele vrachtwagensluis in hartje Sint-Eloois-Vijve. Nu komt er dus een vaste opstelling. Een concrete timing is er nog niet. Er moeten na goedkeuring op de komende gemeenteraad op dinsdag 2 juli nog prijzen opgevraagd worden. Er zullen wellicht ook werken aan de weginfrastructuur nodig zijn om de sluis te kunnen installeren. Ook de kostprijs van de vrachtwagensluis is nog niet bekend. Oppositiepartij Open Vld/N-VA is trouwens ook vragende partij. “Ik ben heel tevreden dat het stadsbestuur gehoor geeft aan mijn herhaaldelijke vraag tot naleving van de tonnagebeperking, die sinds 2011 in voege is in Sint-Eloois-Vijve”, laat raadslid Maxim Laporte (Open Vld) op Facebook weten. “Door via een vrachtwagensluis zwaar verkeer uit de dorpskern te weren. Ik blijf het dossier opvolgen tot het daadwerkelijk operationeel wordt”, stelt Laporte. Doorgaand vrachtverkeer moet sinds eind 2011 de Gentseweg (N43) en Expresweg (N382) nemen in Sint-Eloois-Vijve. Laporte verwijst ook nog naar Desselgem: “Onze fractie Open Vld/N-VA ijvert er voor dat men ook in Desselgem sterk inzet op het weren van ongewenst vrachtverkeer in de dorpskern”, aldus het raadslid.

3 Zo ziet een vrachtwagensluis eruit.
Mozkito Zo ziet een vrachtwagensluis eruit.

1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Ferdinand Verleysen

    Dit zal niks opbrengen , wat kan een boete van € 58.00 schelen aan die grote transportbedrijven als ze door die overtreding winst kunnen doen in tijd .

Lees meer