4 Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Ben Weyts (N-VA) wil een treinstation in Haasrode.
Vertommen Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Ben Weyts (N-VA) wil een treinstation in Haasrode.

NMBS springt nog niet op trein richting researchpark: pas in 2023 staan plannen voor station op agenda

Al jaren is het voer voor discussie, maar als het van Ben Weyts  (N-VA) afhangt komt er een treinstation aan het verkeersknooppunt Haasrode. “Zo zouden er vele wagens uit het verkeer verdwijnen”, aldus de Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. De NMBS is niet afkerig voor de plannen, maar kan de piste pas ten vroegste in 2023 na studies concretiseren. 

Met de verkiezingen van 26 mei in aantocht, laat Vlaams minister Weyts opnieuw een ballonnetje op over een treinstation in Haasrode. “Het zou ervoor kunnen zorgen dat er meer wagens uit de files verdwijnen en dat zou een vooruitgang betekenen voor de verkeersmobiliteit in de buurt”, zegt Weyts. “Ik vind dat we ons met alle partijen en hun lijsttrekkers achter dit punt moeten scharen. N-VA stapt niet in een volgende regering als er geen station komt in Haasrode.”

4 Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Ben Weyts (N-VA) wil een treinstation in Haasrode.
Vertommen Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Ben Weyts (N-VA) wil een treinstation in Haasrode.

De stad Leuven is al jaren vragende partij voor een treinstation. “Er gaan dagelijks ruim 14.000 mensen aan de slag in het researchpark”, zegt schepen van mobiliteit David Dessers (Groen). “Uiteraard brengt dat de nodige verkeersproblemen met zich mee. Er staan soms zelfs files vanaf de autosnelweg." 

Dessers wil het industrieterrein toegankelijker maken door  onder meer de fietsbereikbaarheid te verhogen. “Ook een station zou uiteraard een oplossing zijn. Er werden al gronden aangekocht met het oog op dit project, maar alles hangt nu af van de NMBS. Het liefst van al willen we er een verkeersknooppunt van maken. Zodat er niet alleen treinen, maar ook meer bussen naar bijvoorbeeld het zuiden van Leuven rijden. Bussen die de studenten naar de Campus van Arenberg brengen.”

4 David Dessers wil meer dan een treinstation in Haasrode, hij ziet er graag een verkeersknooppunt ontstaan.
Vertommen David Dessers wil meer dan een treinstation in Haasrode, hij ziet er graag een verkeersknooppunt ontstaan.

Pas in 2023 op agenda NMBS

Bij de NMBS zal deze piste voor december 2023 wel onderzocht worden, maar nog niet geconcretiseerd worden. Dan zal het vervoersplan dat de investeringen over een periode van drie jaar besproken worden. Het vervoersplan van december 2020 komt te vroeg om dit station erin op te nemen. “We moeten eerst en vooral bestuderen of er voldoende reizigerspotentieel is”, zegt Bart Crols van de NMBS. “Verder moet je ook bekijken of het technisch mogelijk is. Zijn er middelen om de spoorinfrastructuur aan te passen? Is het traject commercieel interessant? We mogen niet uit het oog verliezen dat de reizigers vanaf het station ook nog veilig het researchpark moeten kunnen bereiken. We willen ook vanaf het station vervoer naar verschillende bedrijven voorzien.”

4 Links de spoorweg en rechts de Brabanthal, daartussen zou mogelijk een nieuw station komen.
Vertommen Links de spoorweg en rechts de Brabanthal, daartussen zou mogelijk een nieuw station komen.

Bij buurgemeente Oud-Heverlee zijn ze zeker te spreken over het idee van een treinstation aan het researchpark in Heverlee. “Ook wij zitten er al lang op te wachten”, zegt burgemeester Adri Daniëls (CD&V). “Het is niet onbelangrijk dat dit station er komt, zeker voor onze mobiliteit. Zo kunnen onze bewoners bijvoorbeeld sneller in Brussel geraken, zonder dat ze zich te ver moeten verplaatsen." 

1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Johan Van Biesen

    Er liggen toch al jaren treinsporen naast het industrieterrein, hoe moeilijk kan het zijn om daar een station te bouwen? Dus nu gaan ze het eens bekijken in 2023 en zal het daarna nog 3 jaar duren alvorens er een beslissing genomen wordt? Dan zou het in 2027 mogelijk zijn dat ze er aan beginnen? Goed zot die beslissers, dat kan in één jaar al gebouwd worden als ze echt willen...

Lees meer