Samen met het Onze-Lieve-Vrouwe instituut in Poperinge heeft de stadsbibliotheek De Letterbeek een nieuw concept ontwikkeld over verantwoord sociale mediagebruik bij derdejaars secundair onderwijs.
Bibliotheek Poperinge Samen met het Onze-Lieve-Vrouwe instituut in Poperinge heeft de stadsbibliotheek De Letterbeek een nieuw concept ontwikkeld over verantwoord sociale mediagebruik bij derdejaars secundair onderwijs.

Bib leert jongeren veiliger omgaan met sociale media

Samen met het Onze-Lieve-Vrouwe-instituut in Poperinge heeft de stadsbibliotheek een nieuw concept ontwikkeld over verantwoord socialemediagebruik bij derdejaars secundair onderwijs. Het is gebaseerd op het gegeven dat leerlingen aan leerlingen leren, omdat dit de grootste impact heeft.

De bibliotheek kreeg de vraag van het Onze-Lieve-Vrouwe-instituut om als mediacoach te helpen nadenken over een aanvullend aanbod op het vlak van verantwoord sociale mediagebruik bij de leerlingen, aanvullend op het al bestaande pedagogisch aanbod in klascontext. De bedoeling is om te komen tot een kritisch gebruik van sociale media. Het meeste impact en indruk maakt het wanneer het van leerlingen zelf komt.

De bibliotheek werkte met leerkracht Lander Viaene samen om met zijn leerlingen 6de en 5de Boekhouden-Informatica aan de slag te gaan om een format te ontwikkelen op maat van het 3de secundair onderwijs. De eerste fase van dit project wordt in mei uitgerold, zowel in OLVI als in de bib. Het komt erop neer dat de ouderejaars klassikaal theoretische achtergrond geven aan de derdejaars in de school, waarna die jongste leerlingen naar de bib komen om videofilmpjes te maken, ‘vloggen’, over hun socialemediagebruik. Dit gebeurt nog op 10 en 17 mei.

Online veiligheid

Op deze manier denken beide groepen leerlingen na over privacy, online veiligheid en leven ze zich creatief uit. De zesdejaars werkten dit gedurende vier maanden in klasverband zelfstandig uit, onder begeleiding van de leerkracht. De bib keek vanop de zijlijn mee met een externe blik en extra expertise op het vlak. Na afloop van het traject neemt de bibliotheek de taak op zich om het format aan te bieden aan alle derdejaars middelbaar onderwijs in Poperinge.

Vanuit de bibliotheek is het een opportuniteit om hun rol scherp te stellen, de band met het onderwijs aan te halen en meteen ook een extra aanbod te creëren rond mediawijsheid en digitale geletterdheid voor het secundair. Dit project kan de basis vormen voor een langetermijntraject rond mediawijsheid in samenwerking met het onderwijs. Het format richt zich naar de leerlingen, maar van daaruit kan gestart worden zich later ook de ouders te betrekken.

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer