Hotel Playacapricho in Roquetas de Mar
Neckermann Hotel Playacapricho in Roquetas de Mar

Spaans hotel gijzelt Vlamingen in badpak in foyer en dwingt hen 1.038 euro te betalen: “Alle kaarten waren geblokkeerd”

Twee koppels uit Klein-Brabant zullen hun Neckermann-reis naar het Spaanse Roquetas de Mar nog lang heugen. Ze werden gisteren gegijzeld door de hoteleigenaar door het faillissement van het Britse Thomas Cook. Ze zaten in zwembadkledij in de foyer en konden niet meer naar hun kamer. “Ze deblokkeren onze kaarten pas als we 1.038 euro betalen”, klonk het bij het viertal. Na meer dan 5 uur wachten en discussiëren betaalden ze toch het bedrag, waardoor ze tot donderdag kunnen blijven. Het Garantiefonds raadt toeristen wel af extra te betalen voor het verblijf.

Roquetas de Mar is een badplaats aan de Costa Almeria. Daniël Marivoet en Emilienne De Smet uit Breendonk en Jos Marivoet en Patricia Van den Eden uit Sint-Amands verblijven sinds donderdag in Playacapricho, een viersterrenhotel vlakbij het zandstrand. De vier zestigers hadden over de problemen bij Thomas Cook gehoord, maar werden gerustgesteld door medewerkers van Neckermann. “De hostessen verzekerden ons dat we gerust mochten zijn en op onze beide oren mochten slapen. Neckermann en Thomas Cook België waren niet failliet, dus was er geen probleem. Bovendien was er de garantieverzekering. Maar je ziet nu wel”, vertelt Daniël.

“Onvergetelijke reis”

‘An unforgettable holiday’, een onvergetelijke reis, belooft het hotel. En dat is het zeker, helaas in negatieve zin. “Omstreeks 16.30 uur kregen we de mededeling dat onze kaarten waren geblokkeerd en dat deze pas weer zouden worden vrijgegeven nadat we voor ons verblijf hadden betaald. We laten ons vertellen dat dit in alle hotels van de Playa-groep het geval is. In ons geval vraagt het hotel 1.038 euro per kamer, maar we hebben Neckermann al ongeveer 1.600 euro betaald voor deze vakantie. De mensen van Neckermann zeggen dat we niet mogen betalen omdat het niet zeker is of we ons geld nog ooit zullen terugzien, maar zij zitten niet in onze positie.” 

Intussen heeft het viertal toch het bedrag betaald, waardoor ze tot donderdag in het hotel mogen blijven. Hoe het daarna verder moet, is voorlopig onduidelijk.

Medicatie

Voor ze betaald hadden, zaten de vier toeristen in de foyer. “In zwemtenue, blootvoets. We kwamen van het zwembad en hadden niks bij ons, alles ligt in de kamer en daar kunnen we niet aan”, klonk het toen. “We kunnen dus ook niet aan onze medicatie – op onze leeftijd neemt iedereen wel iets. Het is intussen etenstijd, maar naar de bar of het restaurant kunnen we ook niet. Het enige wat we kunnen doen, is wachten.”

Luchthaven

Ze hopen dat alles snel in orde komt, maar ook dan zijn nog niet alle zorgen voorbij. De vier maken zich ook ongerust over het verdere verloop van de reis. “Donderdag keren we terug naar België, maar gaat ons vervoer naar de luchthaven rijden? En hoe gaat de vlucht verlopen? We zijn er allerminst gerust op.”

Bekijk ook het verhaal van Vlaamse reizigers die bedreigd worden in Tunesië:

185 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Albert De Vries

    @Ronny Cuypers "Maar ik vind dat het nu aan de overheid is om zich garant te stellen en de nodige bedragen voor te schieten." Daar zijn de Europees verplichte Garantiefondsen (Reizen) van elk land / reisorganisatie voor, niet de overheid (u en ik, de belastingbetalers) !

  • Frans Vercaemer

    Het is natuurlijk zéér moeilijk als je daar ter plaatse voor zo een dergelijk probleem komt te staan in uw zwembroekje, maar in feite hebt u daar verder niets mee te maken, het is een probleem tussen de reisorganisator en het hotel, het hotel werkt hier in onderaanneming. Maw als ik naar een winkel ga en ik betaal het artikel dat ik wil dan is dat mijn probleem niet of die winkelier al dan niet zijn leverancier ooit zal betalen. Ik heb een contract met de winkelier niet met zijn leverancier.

Lees meer