Ook gisteren tijdens de avondspits was het aanschuiven aan de ovonde.
Foto Couvreur Ook gisteren tijdens de avondspits was het aanschuiven aan de ovonde.

Al jaren file... De oplossing: beetje verf

OVONDE OP BRUGSESTEENWEG KRIJGT BEGIN 2018 APARTE RIJSTROOK

Een eerste oplossing voor het fileleed op de Brugsesteenweg komt er begin 2018. Aan de ovonde in Hooglede wordt een aparte rijstrook voor bussen en verkeer richting Rijksweg gemaakt. Voor een totale heraanleg heeft het Agentschap voor Wegen en Verkeer nu geen centen. Ideeën die wel circuleren, zijn een extra weg achter het Mammoetcenter en de aanleg van busbanen.

Goed en minder goed nieuws donderdagavond tijdens de raadscommissie Mobiliteit en Openbare Werken. De totale heraanleg van de Brugsesteenweg, waar ondertussen al een tiental jaar over wordt gesproken, komt er voorlopig niet. "Er is geen geld voor", weet Geert Vercruysse, verkeersdeskundige van studiebureau Vectris. Dat voert een studie uit over de Brugsesteenweg in opdracht van wegbeheerder Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV) en De Lijn. Toch zouden de files begin 2018 op werkdagen moeten verbeteren, door een kleine ingreep uit te voeren op grondgebied Hooglede. "In de week vormen er zich tijdens de spits en bij het wegrijden van het Roeselaarse centrum files ter hoogte van de ovonde (de ovalen rotonde, red.), omdat veel mensen twijfelen bij het oprijden", verduidelijkt Vercruysse.

Turborotonde

"Daarom plannen we in februari een kleine aanpassing ter hoogte van restaurant Epsom. Vrees voor grote verkeershinder hierdoor hoeft niet, want we zullen met de verfborstel aan de slag gaan. We willen het principe van de turborotonde introduceren. Concreet wordt aan de ovonde een aparte rijstrook gemaakt, specifiek voor de bussen en het verkeer dat rechts de Rijksweg op wil. Dit moet een betere doorstroming voor zowel de bussen als de auto's met zich meebrengen en het fileprobleem op weekdagen oplossen op korte termijn. Om de files op te lossen wanneer mensen naar de winkels rijden, tijdens de weekends en op piekmomenten zoals de solden, zijn er grondigere ingrepen nodig." Hoewel die niet voor de eerste vijf jaar lijken te zijn, is het nodige studiewerk voor een totale make-over van de Brugsesteenweg volop bezig.

Infomoment

Daarbij wordt rekening gehouden met de toekomstige ontwikkelingen in de buurt, zoals de grote woonzone in de Gitsestraat. Op 1 februari 2018 verschaft AWV meer info in zaal Ter Beke, maar nu al weten we enkele zaken. Uit tellingen blijft dat er dagelijks zo'n 7.500 voertuigen op de Brugsesteenweg rijden. Eerdere plannen, waarbij sprake was van ventwegen voor bestemmingsverkeer of van keerbewegingen zoals in de West- en Noordlaan, zijn hierdoor van tafel geveegd. "De kruispunten en rotondes hebben hiervoor onvoldoende capaciteit", zegt de verkeersdeskundige.


Ideeën die circuleren, zijn een extra ontsluitingsweg aan de achterkant van het Mammoetcenter die aansluit op de Wijnendalestraat, de aanleg van busbanen, het concentreren van bushaltes en een verbod voor verkeer uit de Rotsestraat om linksaf richting centrum te rijden.

Lees meer