2 Op drukke momenten is het niet altijd even veilig voor fietsers in de tunnel onder de spoorweg. De tunnel is niet breed genoeg om twee wagens en een fietser er tegelijk te laten kruisen
Sam Vanacker Op drukke momenten is het niet altijd even veilig voor fietsers in de tunnel onder de spoorweg. De tunnel is niet breed genoeg om twee wagens en een fietser er tegelijk te laten kruisen

Gemeente wil fietsstraat invoeren in spoorwegtunnel

Lichtervelde wil een fietsstraat invoeren in de tunnel tussen de Statiestraat en de Kortemarkstraat. In een fietsstraat hebben fietsers altijd voorrang en auto’s mogen fietsers niet inhalen. 

Wie regelmatig met de fiets door de tunnel onder de sporen rijdt, weet dat het er niet altijd even veilig is. De tunnel is namelijk niet breed genoeg om twee wagens en een fietser tegelijk te laten passeren. Op drukke momenten blijven veel automobilisten weliswaar nu al achter fietsers rijden in de smalle tunnel, maar niet elke automobilist is even voorzichtig. Daarom wil het gemeentebestuur nu de eerste fietsstraat op Lichtervelds grondgebied invoeren. In een fietsstraat mogen automobilisten niet meer dan dertig kilometer per uur rijden en mogen ze fietsers niet meer inhalen, ongeacht de breedte van de weg en de beschikbare ruimte.

2 Dit bord komt aan weerszijden van de tunnel om aan te geven dat fietsers er alle voorrang krijgen.
RV Dit bord komt aan weerszijden van de tunnel om aan te geven dat fietsers er alle voorrang krijgen.

Gewestweg

“Eind vorig jaar al werd de zaak besproken door de verkeerscommissie, maar praktisch heeft het wel wat voeten in de aarde gehad omdat de N370 een gewestweg is. En een fietsstraat invoeren op een gewestweg is niet gebruikelijk, maar we kregen toch relatief vlot toestemming van het Agentschap Wegen en Verkeer, weet mobiliteitsschepen Steven Bogaert (CD&V). “Op 25 juni komt het voorstel voor de gemeenteraad en daarna moet het nog goedgekeurd worden door Vlaanderen. Pas dan kunnen we de nodige aanpassingen uitvoeren.”

Klaar tegen 1 september

De schepen hoopt dat de tunnel nog voor de start van het nieuwe schooljaar aangepast kan worden. “In eerste instantie zullen er uiteraard bordjes aan het begin en het einde van de tunnel moeten komen, terwijl de fietssuggestiestroken van het wegdek zullen verwijderd worden. In de plaats zullen er pictogrammen geschilderd worden. Verder gaan we ook een bewustmakingscampagne lanceren om het principe van een fietsstraat beter bekend te maken.”

Bogaert geeft nog mee dat dit niet de laatste fietsstraat van de gemeente wordt. “In het kader van de herziening van ons mobiliteitsplan gaan nu volop na waar in de gemeente er nog fietsstraten aangelegd kunnen worden. En daarbij kijken we uiteraard in de eerste plaats naar de schoolomgevingen. Deze fietsstraat is dus in zekere zin een voorproefje.”

3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Freddy Jaques

    Eindelijk valt de euro. Waarom duurt het altijd zolang tegen dat er maatregelen getroffen worden. Van mij mag de ganse Statiestraat, Marktstraat en een stuk Beverenstraat fietsstraat zijn. En terwijl jullie bezig zijn, ook eens de vele foutparkeerders een verwittiging geven. Er is nog veel werk, die weinig geld kosten maar wel een beetje politieke moed vragen.

  • Koen Vandendriessche

    Één volle witte lijn bij het uitkomen aan de kant van de oliefabriek zou ook welgekomen zijn

Lees meer