Een van de zwarte kruispunten aan de A12/N177: “Een nachtmerrie voor zwakke weggebruikers”, vindt het gemeentebestuur van Schelle.
Klaas De Scheirder Een van de zwarte kruispunten aan de A12/N177: “Een nachtmerrie voor zwakke weggebruikers”, vindt het gemeentebestuur van Schelle.

Gemeentebestuur pleit voor oplossing op A12/N177: “Situatie moet fundamenteel bijgestuurd worden”

Het gemeentebestuur van Schelle is ontevreden over de huidige verkeerssituatie op de A12/N177. De gemeenteraad heeft daarom een motie goedgekeurd waarin wordt aangedrongen op een snelle, adequate oplossing. “Ondanks de goede intenties is het oversteken van de A12/N177 een nachtmerrie geworden”, klinkt het.

“De aanpassingen die het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft uitgevoerd aan de verkeerslichten hadden goedbedoelde intenties, maar de realiteit toont aan dat de situatie voor de zwakke weggebruikers net onveiliger is geworden. Voor vele jeugdige fietsers en hun ouders is het oversteken van de kruispunten door het afslaand verkeer en de onmogelijkheid om in één beweging over te steken, een ware nachtmerrie geworden. Bovendien is  de oversteekbaarheid voor auto’s onaanvaardbaar problematisch geworden met lange aanschuiftijden in de zijstraten. Omwille van beide aspecten dringt zich op korte termijn een fundamentele bijsturing aan”, vindt burgemeester Rob Mennes (CD&V).

Op de gemeenteraad van april werd alvast een motie goedgekeurd waarin men pleit voor een snelle, adequate oplossing voor de situatie op de A12/N177. De motie zal worden overhandigd aan het Vlaams Gewest en aan provinciegouverneur Cathy Berx (CD&V). “Hiermee delen we het grote ongenoegen van onze inwoners rond de ontsluiting van de A12/N177”, aldus Mennes. “De A12/N177 en een aantal kruispunten behoren tot de meest zwarte punten van de provincie. In de Vlaamse regeringsverklaring werd de intentie opgenomen om hieraan wat te doen, maar van deze goede voornemens ervaren we op het terrein niets. We dringen er met de gemeenteraad op aan om deze weg om te vormen tot de meest veilige verkeersdrager door structureel alle verkeersconflicten tussen de weggebruikers te bannen. “

De gemeenteraad lijstte in de motie een aantal basiscomponenten voor een structureel veilige verkeersinrichting op. Een van de voorgestelde maatregelen is de realisatie van een fietsbrug met een wenteltrap. “Als er geen fietstunnel onder de A12 kan worden gerealiseerd, dan zal er moeten gekozen worden voor een fietsbrug”, zegt de burgemeester. “Als men de fiets als hét aangewezen vervoersmiddel ziet, dan zal men hier ook in moeten investeren. In de zone tussen de Brandekensweg en Bist-Langlaarsesteenweg is één fietsbrug een minimale vereiste. Het voordeel van een fiets- en voetgangersbrug met wenteltrap is dat je minder aanloopruimte nodig hebt om de juiste hoogte te halen om over de autoweg te geraken. Voetgangers kunnen eventueel via een gewone trap aan de brug.”

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer