Exclusief voor abonnees

Lode Ceyssens (CD&V): “Geen kilometerheffing in Limburg zolang openbaar vervoer er slecht uitgebouwd is”

Limburgs lijsttrekker voor het Vlaams Parlement wil absoluut vooruit met de drie Spartacus-lijnen

Het zijn grote schoenen om te vullen voor Lode Ceyssens. Hij trekt straks immers als Limburgse lijsttrekker voor het Vlaams Parlement naar de verkiezingen en volgt daarmee boegbeeld Jo Vandeurzen op. Toen er gezocht werd naar een opvolger van minister Joke Schauvliege circuleerde zijn naam. Daarover wil de burgemeester van Oudsbergen niet te veel praten, hij focust zich liever op de Limburgse dossiers. “Vroeger konden we die over de partijgrenzen heen verdedigen, sinds N-VA er is, verloopt dat moeizamer”, zucht hij.

“Jo Vandeurzen opvolgen is inderdaad niet eenvoudig. Maar ik ben Lode Ceyssens en niet Jo Vandeurzen. Een overeenkomst is dat we allebei Limburgers zijn en trots zijn op ons Limburg-gevoel. Verder ben ik naar mijn gevoel een atypische politicus. Ik ben niet de man van de politieke debatten, maar liet me destijds overtuigen omdat ik geloofde in het potentieel van Meeuwen-Gruitrode. Vandaag geloof ik in het potentieel van Limburg en dat wil ik meenemen naar het parlement.”

Wat zijn jouw belangrijkste realisaties de afgelopen jaren?

“Ik heb de kans gehad om op bepaalde zaken te wegen. Zo was mijn bijdrage bij alles wat met ruimtelijke ordening te maken heeft, zeker het vermelden waard. Bij de boskaart heb ik bijvoorbeeld mijn nek uitgestoken en gezegd: dit is de foute aanpak. Ook bij de Limburgse dossiers, vooral op vlak van mobiliteit, heb ik gewogen.”

4   Lode Ceyssens ( CD&V )
Photonews Lode Ceyssens ( CD&V )

Je zegt het al: mobiliteit is het thema in Limburg. Waar liggen voor jou de prioriteiten?

“Het is money time in Limburg. Toen Spartacus (het plan van De Lijn en de NMBS om het openbaar vervoer in Limburg te bevorderen onder meer met snelbussen, red.) destijds voor het eerst werd voorgesteld, zeiden ze dat we aan het dromen waren. Drie legislaturen hebben we ons erachter gezet en er bleven maar problemen bij komen. Nu staan we eindelijk aan de vooravond van een grote doorbraak. Dan moet de N-VA in Hasselt natuurlijk zijn kar niet keren. We moeten nu de moed hebben om vooruit te gaan met de drie Spartacus-lijnen, naar Maastricht, naar Maasmechelen en naar Noord-Limburg, en ons niet laten afleiden door bekommernissen over een tram of trein die ergens door een wijk zal rijden.”

We moeten nu de moed hebben om vooruit te gaan met de drie Spartacus-lijnen en ons niet laten afleiden door bekommernissen over een tram of trein die ergens door een wijk zal rijden

Lode Ceyssens

Jullie botsen bij Spartacus met N-VA en dat gebeurt ook in andere mobiliteitsdossiers. Nochtans is de minister ook van die partij. Worden jullie daar geconfronteerd met een Limburgs probleem?

Je hebt 26% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

Kies hier je voordeelperiode:

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer