Lijsttrekker Johan Danen: “De uitvoering met drie sneltramlijnen is tot nu een calvarietocht zonder resultaat gebleken”
Karolien Coenen Lijsttrekker Johan Danen: “De uitvoering met drie sneltramlijnen is tot nu een calvarietocht zonder resultaat gebleken”

Na N-VA uit nu ook Groen Limburg kritiek op Spartacusplan: “Wij zijn voor, maar…”

Zoals bekend wil N-VA Limburg de plannen voor de komst van 3 nieuwe tramlijnen in de provincie vertragen, tot grote ergernis van Luc De Schepper, rector bij UHasselt. Nu blijkt dat ook Groen Limburg bedenkingen heeft. De toekomst van het Spartacusplan komt dus opnieuw onder druk te staan.

Groen Limburg begrijpt naar eigen zeggen de vraag van de rector. “Samen met hem willen ook wij dat studenten vanuit alle uithoeken van de provincie vlot met het openbaar vervoer van en naar de twee campussen Diepenbeek en Hasselt kunnen rijden. De studenten kunnen inderdaad niet allemaal met de auto blijven komen. En al zeker niet als ook het Groeiplan van de UHasselt wordt uitgerold waarbij er 12 nieuwe opleidingen bijkomen in de komende 10 jaar”, zegt Kamerlijsttrekker Johan Danen van Groen Limburg. “Maar of het Spartacusplan zoals dat 15 jaar geleden werd gelanceerd, nog steeds het antwoord is op dat probleem is onzeker. De uitvoering met drie sneltramlijnen is tot nu een calvarietocht zonder resultaat gebleken. Lijn 2 en 3 doen we zoals afgesproken, waarbij lijn 2 tussen Hasselt en Maasmechelen rijdt en Lijn 3 tussen Hasselt en verstedelijkt Noord-Limburg. Lijn 1 kan voor ons als ze,  zoals eerst afgesproken, van station Hasselt naar station Maastricht loopt.  Maar als de verbinding tussen beide stations niet uitvoerbaar blijkt, komt de treinvariant in zicht. Voor alle duidelijkheid – tussen Hasselt en Diepenbeek, en dan verder naar Genk en Maasmechelen moet er in elk geval een tram komen, zodat de stations van Genk en Hasselt via het spoor met de universitaire campus verbonden worden.”

Fietssnelwegen

Daarom vraagt Groen Limburg eerder dat Infrabel en NMBS snel werk maken van de ontsluiting van Limburg buiten de provincie, richting Brussel en andere Vlaamse centrumsteden. “Dit zijn de verbindingen die vlot en voldoende frequent zouden moeten verlopen. Dat is een voorwaarde om werk te maken van ‘knooppunten’ met aansluiting op bussen van De lijn (Hasselt, Genk, Pelt/Lommel, Bilzen/Lanaken, Maaseik,...). Op deze knooppunten zijn bovendien goed uitgeruste, toegankelijke stations noodzakelijk.  Op het traject Hasselt- Genk-Maasmechelen- dat twee jaar geleden werd aangekondigd door de Vlaamse regering- moet ingezet met hoogwaardig openbaar busvervoer. Ten slotte is ook de uitrol van een intelligent netwerk van fietssnelwegen een urgente opdracht”, besluit Danen.

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer