Lore (rechts) en enkele scholieren bij de opgeschorte bushalte van Beurt.
Foto VDWT Lore (rechts) en enkele scholieren bij de opgeschorte bushalte van Beurt.

Bussen jaar lang omgeleid door wegenwerken

SCHOOLKINDEREN MOETEN LANGS DRUKKE N2 FIETSEN NAAR BUSHALTE

Vanaf volgende week maandag gaat een nieuwe fase in van de wegenwerken in Tielt. De lijnbus 370, tussen Leuven en Diest, zal daardoor het komende jaar niet meer stoppen bij de haltes in het centrum van Tielt. Tientallen schoolkinderen kunnen dan enkel nog opstappen aan de halte Horenweg en de stelplaats van De Lijn, beiden op de drukke N2. De ouders vragen zich af waarom de gemeente de straten tegelijk openlegt en geen betere afspraken maakt met De Lijn.

Lore Van Orshaegen (16) woont in de Blerebergstraat en gaat naar school in Diest. Ze neemt gewoonlijk de bus aan de halte Keulenstraat, bij café Jazzke. "Vanaf maandag is die gesloten en zal ik naar de stelplaats van De Lijn moeten op de N2. Vorige week ben ik van daar te voet naar huis moeten komen, omdat de bus plots geen lus meer maakte door het dorp en enkel de grote baan aanhield."

Belbus?

De Lijn had aangekondigd dat vanaf de week na de paasvakantie de bus niet meer zou stoppen bij de halte Heuvelstraat, omdat er werken aan de gang waren. "Die werken zijn nog niet bezig", zegt Leen, de moeder van Lore. "Op verzoek van heel wat ouders werd de gewone dienstregeling na enkele dagen terug ingevoerd. Vanaf maandag worden de haltes dan toch weer geschrapt. Kunnen de stad en De Lijn de coördinatie van de werken niet beter met elkaar afspreken?", vraagt Leen zich af. "Zou er bijvoorbeeld geen belbus kunnen ingelegd worden om kinderen op te halen en naar school te brengen?"

Fietsend door modder

"Mijn dochter Femke (15) heeft niet veel profijt van haar Lijnabonnement", zegt Peggy Vertommen. "Normaal stapt ze op aan de halte Beurt, honderd meter van onze deur. Sinds drie weken moet ze naar de halte van het gemeentehuis, fietsend door de modder en de werken van de Reststraat. Als ik haar met de auto naar die halte breng, zijn we door de omleidingen zes kilometer onderweg. Ze denkt eraan om met de fiets naar Aarschot te rijden. Het is tenslotte maar twaalf kilometer. Veel wegen liggen tezelfdertijd open. Kan de stad niet eerst een fase geheel afwerken, alvorens ze een aansluitende straat openbreekt?"


Jorrit (12) woont in de Voortstraat, die ook is opgebroken. Hij neemt nu nog de halte Heuvel-Voort om naar Aarschot te rijden. Volgende week zal ook Jorrit met de fiets langs het werfverkeer naar de halte aan het gemeentehuis rijden. "Als het regent en ik hem met de auto naar die halte zou willen brengen, moet ik het hele dorp rond", zegt zijn moeder Petra. "De Dennenweg mag je niet in, waardoor je langs de Zandstraat moet."


"Het opzeggen van de bushaltes was mijn fout", zegt burgemeester Rudi Beeken (Open Vld). "In de Heuvelstraat waren nog maar voorbereidende werken bezig door Infrax. We hadden er signalisatieborden gezet voor plaatselijk verkeer, waarop De Lijn had beslist om deze halte te schrappen. Ten onrechte, want er kon nog gerust verkeer doorheen."

Gescheiden riolering

"Vanaf 8 mei wordt in de Heuvelstraat en de Kruisstraat gescheiden riolering gelegd. De bus moet dus omrijden. Momenteel zijn vier verschillende aannemers aan het werk in dertien straten. Mochten we alle fases aan één aannemer uitbesteden, zouden we nog jaren bezig blijven. Met De Lijn zijn we overeen gekomen dat de bussen naar Aarschot nu al langs de Rillaarseweg mogen passeren, al is die eigenlijk nog niet helemaal af. De omleiding voor de bus naar Diest zal gelden tot de zomer van 2018. Tot dan moeten de inwoners van Tielt terug naar de dienstregeling van voor 2002. Toen stopte de bus nog niet in het centrum van Tielt."

Lees meer