Anneleen Vancauthem op de plaats waar ze ten val kwam.
VDT Anneleen Vancauthem op de plaats waar ze ten val kwam.

Vrouw breekt enkel in station van Tienen, personeel grijpt niet in: “Ze hadden het ‘te druk’. Dat begrijp
ik niet”

Anneleen Vancauthem is verontwaardigd. Toen ze donderdagavond viel en haar enkel brak op de houten trap in het station van Tienen, hadden de stationschef en loketbediende het naar eigen zeggen te druk om haar te helpen. “Dat begrijp ik echt niet. Ze konden toch even komen kijken?”, zegt Anneleen. Ze doet een oproep naar het meisje, ene Katty, dat haar wél te hulp kwam, omdat ze haar graag nog wil bedanken.

Anneleen neemt al vele jaren dagelijks de trein naar haar werk vanuit het station van Tienen naar Brussel en terug. “Zo nam ik ook donderdagavond om 16.42 uur de trein Luik-Guillemins in Brussel Centraal. Op het spitsuur zit die trein vaak vol. Ik stapte in Tienen af op spoor 1. Daar moet je dan een houten trap naar beneden, want de NMBS is al een hele tijd aan het werk daar. Hoe het precies gebeurd is, weet ik niet, maar ik ben gestruikeld. Zo’n houten trap is natuurlijk wel gladder dan een stenen trap. Ik droeg nochtans geen hakken, maar gewoon sportschoenen met grip.”

Het meisje stapte naar de stationschef en de loketbediende, maar die zeiden dat ze niet konden helpen omdat ze er alleen voor stonden

Anneleen Vancauthem

Enkel verzwikt

Anneleen verzwikte haar voet en viel. “Zoveel mensen nemen dezelfde trein en heel wat van hen stappen af in Tienen. Zij zagen mij vallen en keken ernaar. Enkel één jong meisje kwam naar me toe met de vraag of ze kon helpen. Vervolgens ging ze naar de stationschef en de loketbediende, maar die zeiden dat ze niet konden komen, omdat ze er alleen voor stonden. Dat begrijp ik echt niet. Je kan toch op z’n minst eens komen kijken wanneer iemand hard valt? Geld vragen voor de parking van het station, dat kan de NMBS wel. Ze zouden beter eerst wat perrons in orde brengen vooraleer ze stationsparkings betalend maken.”

Spoed

Het meisje dat hulp bood, bleef bij Anneleen tot haar man er was. “We zijn dan meteen naar de spoed gegaan, waar bleek dat mijn enkel gebroken was. Door de hele heisa, heb ik de kans niet gehad om het meisje te bedanken voor haar snelle optreden en omdat ze me geholpen heeft, ook al kon ze niet veel doen. Ik weet enkel dat ze Katty heet. Ik hoop dat ze dit leest en dan kan ik haar eens trakteren van zodra ik weer op de been ben.”

Geen stationschef

Bij de NMBS bekijken ze de zaak verder. “Ik kan al zeggen dat er op het ogenblik van het voorval geen stationschef aanwezig was”, reageert woordvoerder Bart Crols. “Vermoedelijk heeft die mevrouw een treinbegeleider gezien. De loketbediende was wel aanwezig en het is uiteraard wel de visie van de NMBS dat men moet helpen in geval van nood. Ofwel help je zelf, ofwel assisteer je bij de hulpverlening. Blijkbaar is dat hier niet gebeurd, maar dat gaan we nog verder onderzoeken.” 

26 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • an Vanautgaerden

    Das wel erg dat men zijn naaste niet helpt die valt. Chapeau voor mevr Kathy die toch helpt

  • Tim Claes

    Het is verbazingwekken dat daar niet meer ongevallen gebeuren. De nmbs doet amper moeite om de werken rond het station veiliger te maken. Loshangende kabels. Ongelijke ondergrond. Keitjes en kiezels overal. Klantvriendelijkheid en de nmbs, dat gaat niet goed samen. En dat personeel "te druk"? Je ziet er amper een stationschef om de treinbegeleiders te helpen. Waar hebben die het druk mee? Met de kaarten spelen?

Lees meer