5 De fietser in West-Vlaanderen begint vaak goed voorbereid aan zijn tocht.
Westtoer De fietser in West-Vlaanderen begint vaak goed voorbereid aan zijn tocht.

De ‘West-Vlaamse fietser’ is 55 jaar, rijdt vooral in het Brugse Ommeland en spendeert 16 euro per tocht

Provinciebedrijf Westtoer heeft in 2018 5,1 miljoen recreatieve fietsers geteld. Maar waar fietst hij?Hoeveel spendeert hij tijdens die fietstochten? Met welke type fiets gaat hij op pad? En bovenal, is hij tevreden over het fietsnetwerk in de kustprovincie? Wij maakten het paspoort van de recreatieve fietser in West-Vlaanderen.

Waar?

“In het Brugse Ommeland, inclusief de Midden- en Oostkust, telden we 2,2 miljoen fietsers, in de Westhoek en de Westkust 1,5 miljoen en in de West-Vlaamse Leiestreek 1,4 miljoen”, weet onderzoeker Matty Vincke van Westtoer, dat bij 6.574 recreatieve fietsers een blitsenquête uitvoerde en bij 2.763 van hen ook een lange enquête afnam. 

5 Fietsen langs de vesting in Brugge. Het Brugse Ommeland is de meest bezochte regio.
Benny Proot Fietsen langs de vesting in Brugge. Het Brugse Ommeland is de meest bezochte regio.

Hoe op pad?

“39% van alle recreatieve fietsers ging op pad via het fietsknooppuntennetwerk, 10% volgde uitgestippelde routes en 51% rijdt gewoon ritjes. In de Westhoek fietst 46% via de knooppunten, in het Brugse Ommeland en de Leiestreek zijn respectievelijk 59% en 52% van de recreatieve fietsers ritjesfietsers. Opvallend is dat 32% van de recreatieve fietsers alleen op pad gaat en dat 11% met kinderen fietst. De solofietser maakt trouwens minder gebruik van de knooppunten en zoekt zelf zijn weg.” 

Drie op vier fietsers bepaald zijn traject op voorhand en doet dit vooral via online bronnen en apps. Ook onderweg informeert 57% van de fietsers zich nog. 78% heeft hiervoor zijn smartphone bij de hand. “Bij het plannen van een fietsroute houdt 55% rekening met de aanwezigheid van drank- of eetgelegenheden, maar zeker even belangrijk zijn rustige, autovrije paden en een groene omgeving of paden langs waterlopen zijn ook een meerwaarde.”

5 De aanwezigheid van waterwegen, zoals hier de IJzer in Stuivekenskerke, is vaak een pluspunt.
JVK De aanwezigheid van waterwegen, zoals hier de IJzer in Stuivekenskerke, is vaak een pluspunt.

Vanwaar komt hij?

De recreatieve fietser in West-Vlaanderen is hoofdzakelijk West-Vlaming, 73% zelfs. 19% komt uit de rest van Vlaanderen met dan Oost-Vlaanderen op kop. De Waalse, Nederlandse en Franse fietsers zijn amper vertegenwoordigd met slechts 4, 3 en 1%. De helft van alle recreatieve fietsers is omgevingsrecreant en fietst dus in de regio waar hij woont. In de Leiestreek loopt dit percentage zelfs op tot 73%. 28% van de recreatieve fietsers zijn dagtoeristen en 22% verblijfstoeristen. Die fietsende verblijfstoeristen vertrekken vaak met de fiets van aan de kust of uit Brugge.

Hoe oud is hij?

De gemiddelde leeftijd van de fietser in de kustprovincie is 55 jaar. “31% is ouder dan 65 en de helft van de gezelschappen op het fietsnetwerk bestaat uit koppels”, legt Vincke uit. 

5 Fietsen in Nieuwpoort. De gemiddelde leeftijd van de fietsrecreant is 55 jaar.
Faye Pynaert Fietsen in Nieuwpoort. De gemiddelde leeftijd van de fietsrecreant is 55 jaar.

Elektrisch?

De recreatieve fietser in West-Vlaanderen is steeds vaker met de elektrische fiets op pad, 44% kiest zelfs voor de elektrische fiets. Hun gemiddelde leeftijd is 62 jaar. 41% rijdt met een stadsfiets, 4% met een mountainbike, 5% met een racefiets en 6% met een ander type fiets, zoals een tandem of ligfiets. 

Hoeveel spendeert hij?

“Gemiddeld is een fietstocht 38 kilometer en duurt die 3,5 uur, inclusief stops”, gaat Matti verder. “Negen op de tien neemt trouwens een of meerdere pauzes en dit vaak (75%) om iets te eten of te drinken. Tijdens een fietstocht besteedt de fietser gemiddeld zestien euro per persoon, wat betekent dat de recreatieve fietsers jaarlijks een omzet van tachtig miljoen euro genereren.”

5 Een archiefbeeld van een ‘brokkenfietspad’ in Zeebrugge. Over de kwaliteit van de wegen is de fietser relatief tevreden.
JVK Een archiefbeeld van een ‘brokkenfietspad’ in Zeebrugge. Over de kwaliteit van de wegen is de fietser relatief tevreden.

Tevredenheid over de wegen

Dat er veel recreatieve fietsers zijn in West-Vlaanderen is duidelijk. Maar zijn ze ook tevreden over het fietsnetwerk? “Globaal wel. Slechts 2% is ontevreden”, weet Vincke. “Vooral het netwerk met de knooppunten scoort zeer goed. Op het gebied van infrastructuur zijn er meer opmerkingen, vooral over het gebrek en de kwaliteit van openbare toiletten, picknicktafels en rustbanken. Ook de breedte van de paden en de kwaliteit van het wegdek kan beter.” 

Maar daar wordt werk van gemaakt. “We werken aan een picknickplan voor West-Vlaanderen”, pikt algemeen directeur Stefaan Gheysen van Westtoer in. “Daarbij bekijken we het plaatsen van zitbanken, picknickbanken, spelinfrastructuur en vuilnisbakjes. Daarnaast willen we samen met de provincie de beleving tijdens de fietstocht verhogen met het project Horizon 2025. Daarbij realiseren we een netwerk van uitkijktorens. De breedte van de paden en de fietsveiligheid is de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder, maar we ijveren alvast voor meer investeringen in de verharding en verbreding van autovrije fietspaden en het wegwerken van missing links, zodat de ervaring van de recreatieve fietser nog positiever wordt.”

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer