Onder meer in de Camille Françoisstraat in Machelen loopt het regelmatig verkeerd door vrachtwagenbestuurders die zich vast rijden.
rv Onder meer in de Camille Françoisstraat in Machelen loopt het regelmatig verkeerd door vrachtwagenbestuurders die zich vast rijden.

Gemeenten ergeren zich aan zwaar verkeer in dorpskernen: taskforce moet ‘Waze-rijders’ weren

Vrachtwagenbestuurders volgen apps blindelings en lappen verkeersregels aan hun laars

U hebt het wellicht ook al opgemerkt: steeds meer buitenlandse vrachtwagenchauffeurs proberen files te ontwijken door zich een weg te banen door dorpskernen. Ze volgen blindelings hun GPS-app Waze, en rijden zich vervolgens vast in de smalle straatjes. Om die problematiek aan te pakken richten verschillende gemeenten een taskforce op. Zo hopen ze het zwaar verkeer in de dorpen aan banden te leggen.

Een eerste bijeenkomst staat pas over enkele weken gepland, maar het doel van de oprichting van een taskforce in de vervoerregio Vlaamse Rand is wel al duidelijk: het zwaar verkeer uit de dorpskernen weren. “Al te vaak proberen vrachtwagenbestuurders zich een weg te banen in de lokale straten, waardoor ze zich vast rijden”, zegt Machels mobiliteitsschepen Steve Claeys (N-VA). “Meestal komen ze in onze dorpskern terecht, omdat ze de GPS-app Waze of Google Maps blindelings volgen. Die apps zijn echter niet altijd op de hoogte van de nieuwe verkeerssituaties. Zo is de toegang van Brucargo via de Koningin Astridlaan in Machelen ondertussen al enkele jaren geknipt, maar werd dat niet aangepast in Waze. Gevolg? Heel wat vrachtwagenbestuurders denken via die weg naar de vrachtluchthaven te geraken, maar komen plots voor een afsluiting te staan.”

De verkeersapps zijn dikwijls niet op de hoogte van de huidige verkeerssituaties. Zo is de toegang van Brucargo via de Koningin Astridlaan in Machelen al enkele jaren gekipt, maar dat werd nog niet aangepast in Waze

Steve Claeys (N-VA)

Ook Vilvoords burgemeester Hans Bonte (sp.a) is het beu dat almaar meer vrachtwagenbestuurders de verkeersregels aan hun laars lappen. “Het gaat vaak om buitenlanders die onze verkeersregels niet kennen en alleen rekening houden met Waze. De verkeersborden negeren ze.”

Speciale apparatuur

Meteen aankloppen bij Waze en Google zal de taskforce niet doen. De mobiliteitsproblemen zullen eerst in kaart gebracht worden, en nadien gaan de gemeentebesturen en de politiezones op zoek naar oplossingen, zonder het probleem van de ene gemeente naar de andere te verschuiven. “Verder moeten de politiediensten beter uitgerust worden”, zegt Bonte nog. “We denken dan bijvoorbeeld aan de aankoop van speciale apparatuur zoals tachografen die beter buitenlandse vrachtwagens kunnen uitlezen.”

Ook Zemst stapt mee in de taskforce. “We volgen ook met één oog welke beslissingen genomen worden in de andere vervoerregio aan de kant van Mechelen”, zegt mobiliteitsschepen Dirk Van Roey (N-VA). “We zullen namelijk met beide regio’s rekening moeten houden aangezien we er pal tussen liggen. Maar ook op gemeentelijk niveau zijn we volop bezig om voor vlotter en veiliger verkeer te zorgen. Later dit jaar gaan we immers circulatieplannen uitrollen. Die zullen samen met de bewoners van de verschillende deelgemeenten opgesteld worden.”

Onder meer Steenokkerzeel en Grimbergen worden ook betrokken bij de oprichting van de taskforce.

1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Johan De Cauwer

    Verkeersborden plaatsen (die de vrachtwagens verbieden) en dan controleren, hoe moeilijk kan dat zijn? Ergens is het spijtig dat er altijd met boetes moet gezwaaid worden maar in sommige gevallen kan het niet anders.

Lees meer