6 Filip De Cooman uit Vleteren kocht een Amerikaanse helikopter uit de Vietnamoorlog. Al van jongs af is hij gefascineerd door oorlogen.
Filip De Cooman Filip De Cooman uit Vleteren kocht een Amerikaanse helikopter uit de Vietnamoorlog. Al van jongs af is hij gefascineerd door oorlogen.

Filip kocht een Amerikaanse helikopter uit de Vietnamoorlog en lanceert crowdfundingactie om die te restaureren: “Dit stukje erfgoed moet bewaard blijven”

Ergens in de Westhoek staat een Amerikaanse helikopter uit de Vietnamoorlog. Filip De Cooman uit Vleteren is die volop aan het restaureren en lanceert nu een crowdfundingactie om genoeg geld in te zamelen om de helikopter weer te doen vliegen.

Filip De Cooman (33) uit Vleteren is al sinds zijn tiende gefascineerd door oorlogen: de wapens, de uitrusting van de soldaten en de legervoertuigen. “Ik heb lang met mijn vader militair materiaal verzameld. Binnen mijn militaire interesses valt ook de militaire luchtvaart. Als je op een mooie dag de kans krijgt om zowel een groot stuk militaria als een iconisch stuk luchtvaart te kopen, dan moet je er gewoon voor gaan”, lacht Filip, die in het dagelijks leven verpleger is in het Jan Ypermanziekenhuis in Ieper en brandweerman.

6 De helikopter heeft oorlogsschade aan de onderkant.  Filip wil de helikopter restaureren zoals hij er in zijn gloriejaren moet uitgezien hebben.
Erik Lapeire De helikopter heeft oorlogsschade aan de onderkant. Filip wil de helikopter restaureren zoals hij er in zijn gloriejaren moet uitgezien hebben.

Oorlogsschade

Zijn helikopter werd in 1964 gebouwd en draagt veel geschiedenis met zich mee. “Mijn helikopter is een van de meest herkenbare en iconische toestellen uit de twintigste eeuw. Het is de enige UH-1 helikopter uit de vooroorlogse Vietnamjaren."

Dat de helikopter veel ‘actie’ meegemaakt heeft in Vietnam is duidelijk te zien aan de oorlogsschade aan de onderkant. “De helikopter is beschoten met een handvuurwapen, aan het gat te zien, vermoedelijk kaliber 7.62. Dit is een kaliber van de Vietcong.”

Restauratie

De eerste eigenaar heeft het wrak - het was toen niet meer dan de romp en de staart - eind 2017 gekocht en toen was het in de ‘helikopterwereld’ min of meer een koopje. Ik heb het uiteindelijk in oktober 20108 overgekocht van hem.” Filip is het wrak nu aan het restaureren en wil het toestel weer zo compleet mogelijk krijgen. En misschien ook weer doen vliegen, al is dat nog niet aan de orde. “Ik krijg gelukkig veel hulp bij de restauratie. Mijn grootste kompanen zijn Gino Van Den Bleeken, een Brugse ex-F16 mechanicien en crew chief, en Nicolas Lateste, een Gentenaar die wonderen kan verrichten metaal. Ook Kristof Blieck uit Oostvleteren werkt regelmatig mee. Daarnaast heb ik ook een grote denktank van vrienden en familie die helpen brainstormen over de logistieke obstakels. Veel mensen hebben zo’n toestel nog nooit van dichtbij gezien, laat staan er in gezeten. Ik wil hen die kans geven, op vliegshows en geschiedenisevents”, gaat Filip verder. “Ik wil ook helikopterfanaten en piloten tonen welke elektronica en besturingen er in de jaren ’60 gebruikt werden. Hoe groot het verschil is met huidige helikopters. Geen gps of automatische piloot bijvoorbeeld.”

6 Zo zag helikopter eruit tijdens de eerste restauratiefase.
Filip De Cooman Zo zag helikopter eruit tijdens de eerste restauratiefase.
6 De helikopter werd onder andere herspoten.
Filip De Cooman De helikopter werd onder andere herspoten.

Crowdfundingactie

Via crowdfunding hoopt Filip nu genoeg geld te kunnen inzamelen om de helikopter volledig te restaureren. Omdat Filip alleen de romp en de staart kocht, moet hij nu op zoek naar alle losse onderdelen. “De grote stukken beginnen min of meer in orde te raken, maar er is nog een lange lijst van kleinere onderdelen. Allerlei klinken en handvaten, aircoroosters, isolatiematten, elektrische zekeringspanelen, achterbanken, alarmverlichtingen, turbine-uitlaat,... Veel onderdelen worden niet meer gemaakt. Als we dan een correct stuk vinden, moet dat nog in goede staat zijn. En dat heeft natuurlijk een prijskaartje. ​Bepaalde onderdelen kosten tussen tien- en vijftienduizend euro. Daarnaast zoeken we ook sponsoring om de logistieke kant van het project te vergemakkelijken. Een portaalkraan die over de hele lengte van de helikopter kan rijden, een pivoterende arm die gebruikt wordt om de rotorkop en rotorbladen te monteren... Voorlopig mikken we op dertigduizend euro.”

Contacten in buitenland

 “Ik heb al talloze contacten gelegd met mensen in het buitenland die onderdelen hadden liggen en ben voorgesteld aan allerlei verkopers van helikopters en onderdelen. Ik heb zo veel bruikbare onderdelen gekregen, die ondertussen al gemonteerd zijn. Hoeveel geld ik al geïnvesteerd heb, weet ik niet precies. Volgens mijn vriendin te veel”, lacht Filip. “Ik zie dit toestel als erfgoed. Het is belangrijk dat dit gerestaureerd wordt en beschermd wordt voor de komende generaties.”

Wil je Filip en zijn team steunen? Dat kan op www.gofundme.com/restauratieproject-uh1/donate

6 De helikopter heeft oorlogsschade aan de onderkant.  Filip wil de helikopter restaureren zoals hij er in zijn gloriejaren moet uitgezien hebben.
Erik Lapeire De helikopter heeft oorlogsschade aan de onderkant. Filip wil de helikopter restaureren zoals hij er in zijn gloriejaren moet uitgezien hebben.
6 Filip neemt de onafgewerkte helikopter ook mee naar allerlei shows om te tonen aan het publiek.
Erik Lapeire Filip neemt de onafgewerkte helikopter ook mee naar allerlei shows om te tonen aan het publiek.

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer