Geluidsnormen duwen meer vliegtuigen naar noordrand

Sinds april vliegen meer vliegtuigen boven de noordrand. Dat laat minister Ben Weyts (N-VA) weten. Dat is onder meer het gevolg van de Brusselse geluidsnormen, die twee maanden geleden strenger werden.

Midden april, na twee belangenconflicten, besliste de Brusselse regering om de strengere geluidsnormen toe te passen. Daardoor worden vliegtuigmaatschappijen die met luidruchtige vliegtuigen boven Brussel vliegen nog sneller op de bon gezwierd. Op vraag van Vlaams parlementslid An Moerenhout (Groen) liet Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) weten dat er sinds april meer vliegtuigen boven de noordrand vliegen. Volgens de minister zijn er twee oorzaken.


Zo kiest een aantal vliegtuigmaatschappijen ervoor om hun vliegtuigen sneller en steiler te laten opstijgen om zo Brussel te vermijden. Op die manier ontlopen ze de hoge boetes. Daarnaast vliegen 37 toestellen van DHL sinds begin april boven Meise en Wemmel als gevolg van een nieuwe regeling. Groen vindt het onverantwoord dat gemeenten uit de noordrand daardoor meer vliegtuiglawaai moeten slikken. "Steilere opstijgingen zorgen voor meer lawaai en voor meer uitstoot van kerosine. Daardoor is er meer milieu- en geluidsoverlast. De regeringen moeten de gezondheid van de inwoners en de leefbaarheid beter beschermen. De inwoners van gemeenten zoals Meise, Wemmel en Grimbergen verdienen beter."


Volgens Moerenhout kan een intendant een oplossing voor de Brusselse geluidsnormen creëren. Die intendant zou met alle betrokken partijen, waaronder de gewesten maar ook de omwonenden, rond de tafel kunnen zitten om zo een doorbraak te realiseren. Eerder deed sp.a ook al hetzelfde voorstel.


(RDK)

Lees meer