Parkeren op het Marktplein blijft betalend.
Foto Lukas Parkeren op het Marktplein blijft betalend.

Meer blauwe zones na Nieuwjaar

GEMEENTE STUURT PARKEERPLAN BIJ DOOR TOEGENOMEN PROBLEMEN

Het parkeerbeleid in Zaventem, dat in 2010 ingevoerd werd om langparkeerders uit de straten te weren, krijgt begin volgend jaar een opfrisbeurt. De gemeente gaat enkele aanpassingen doorvoeren, omdat het probleem van langparkeerders verschoven is en omdat ook meer en meer werknemers van de luchthaven zich in de Zaventemse straten parkeren.

In maart 2010 werd in heel wat straten in Zaventem een blauwe zone ingevoerd. Sindsdien moeten automobilisten ook betalen wanneer ze hun wagen op het Kerkplein willen parkeren. Het parkeerplan werd destijds in het leven geroepen, omdat langparkeerders alle beschikbare plaatsen inpalmden. Het ging vooral om mensen die op reis vertrokken met het vliegtuig en hun wagen niet op één van de parkeerterreinen van de luchthaven zelf wilden achterlaten. Na ruim zeven jaar gaat de gemeente nu een grondige aanpassing doorvoeren.


"Zo merken we dat het probleem van het langparkeren sinds de invoering van de blauwe zones verschoven is", weet burgemeester Ingrid Holemans (Open Vld). "De langparkeerders laten hun wagen immers achter in straten die net buiten de blauwe zone vallen om vervolgens met de taxi of te voet naar de luchthaven te trekken. Daarom wordt in enkele straten een blauwe zone van 11 uur ingevoerd. Dat zal onder meer in het Bloemenveld het geval zijn."

Werknemers

Volgens de burgemeester wordt met de aanpassing aan het parkeerbeleid ook een nieuw fenomeen aangepakt. "In enkele straten tussen de Vilvoordelaan en de luchthaven (onder meer in de Olmenstraat, red.) staan de laatste tijd steeds meer wagens geparkeerd van mensen die op de luchthaven werken. Blijkbaar is er geen of te weinig parkeergelegenheid op Brussels Airport zelf, waardoor ze hun wagen tijdens de kantooruren in de omliggende straten parkeren. Daardoor kunnen de bewoners hun wagen niet meer kwijt. Om dat probleem op te lossen, veranderen we in enkele straten de blauwe zone van 11 uur naar één van 4 uur. In straten waar momenteel nog geen blauwe zone geldt, voeren we die na Nieuwjaar in. Uiteraard krijgen de betrokken bewoners een bewonerskaart."


Tot slot komt er ook een rem op het aantal bewonerskaarten per woning. "Want tot op heden is er geen beperking op dat vlak", aldus nog Holemans. "Zo kan iedereen per nummerplaat een bewonerskaart aanvragen. Wie bijvoorbeeld verschillende bestelwagens heeft, kan zo voor elke bestelwagen een kaart krijgen. Omdat er misbruik van gemaakt werd, zal men na Nieuwjaar slechts twee bewonerskaarten per woning kunnen aanvragen."

Extra vergadering

Tijdens een infovergadering, die wegens het grote succes twee keer georganiseerd werd, kregen de inwoners inspraak in de plannen. Het verslag van die vergaderingen wordt momenteel opgemaakt en daaruit wordt het nieuwe parkeerplan opgesteld. Zodra dat goedgekeurd wordt door de gemeenteraad, worden alle verkeersborden aangepast en worden de bewoners ingelicht. Verwacht wordt dat de wijzigingen in januari of februari in voege zullen treden. Parkeren op het Kerkplein blijft betalend.

Lees meer