2 Peter Galle en Sabine vormden al 27 jaar een koppel.
SDVO Peter Galle en Sabine vormden al 27 jaar een koppel.

Nabestaanden Peter Galle (47) misnoegd over vraag tot vrijspraak: “Wie ongeval veroorzaakt, moet verantwoordelijkheid opnemen”

De twintiger uit Luik die in januari 2018 het tragisch verkeersongeval veroorzaakte waarbij Peter Galle (47) om het leven kwam, vraagt de vrijspraak. Volgens zijn advocaat was de hoogtewerker waarin het slachtoffer aan het werk was onvoldoende beveiligd en was er sprake van gebrekkige signalisatie. Voor de nabestaanden van Peter is die vraag onbegrijpelijk. “Wie een ongeval veroorzaakt, moet z’n verantwoordelijkheid opnemen. We zijn diep ontgoocheld”, zegt weduwe Sabine Maertens.

Het ongeval gebeurde op 16 januari 2018 langs de Kustlaan in Knokke. Peter was die dag kerstverlichting aan het verwijderen en stond op een drie meter hoge hoogtewerker. Omstreeks 11.30 uur liep het fout toen een bestelwagen tegen de arm van de machine reed. Door de klap kwam de 47-jarige man uit Zedelgem op de grond terecht. In de loop van de avond overleed hij aan z’n verwondingen. De man uit Luik die het ongeval veroorzaakte kwam zich maandagochtend persoonlijk verdedigen in de rechtbank in het bijzijn van een advocaat.

2 Het ongeval gebeurde langs de Kustlaan in Knokke
Mathias Mariën Het ongeval gebeurde langs de Kustlaan in Knokke

Vrijspraak

De jonge twintiger vraagt via zijn advocaat de vrijspraak. “Volgens ons was die hoogtewerker een onvoorzienbare hindernis voor mijn cliënt. Er is sprake van overmacht”, pleitte zijn advocaat. “De arbeiders hebben die dag niet al te zorgvuldig omgesprongen met de signalisatie. De zwaailichten van de vrachtwagen stonden wel aan, maar vóóraan het voertuig en dus sowieso niet zichtbaar voor mijn cliënt. Let wel: het was een verschrikkelijk ongeval met vreselijke gevolgen. Maar de vraag is of wij een fout maakten en als dat al zo was: staat die in oorzakelijk verband met het ongeval? Wat ons betreft zijn er door de arbeiders verschillende inbreuken gepleegd. Als er zorgvuldig was omgesprongen met de signalisatie, was het misschien allemaal anders gelopen.” De jonge chauffeur verklaarde dat hij dagelijks bezig is met het ongeval. “Hij staat er mee op en gaat er mee slapen. Al willen we daarmee zeker niks afdoen aan het leed van de nabestaanden”, liet zijn advocaat verstaan. Een andere discussiepunt was het feit dat Peter Galle tijdens de werkzaamheden geen harnas droeg. Volgens de nabestaanden had dat sowieso geen invloed gehad, maar de verdediging trekt dat in twijfel.

Ontgoocheld

Volgens het Openbaar Ministerie ging de chauffeur wel degelijk in de fout. “Uit het verslag van de deskundige blijkt dat de man een verkeerde inschatting maakte van de hoogte. Hij moest weten dat hij er niet onder kon passeren”, sprak de procureur. De advocaat van de nabestaanden ging daar dieper op in. “Wat ons betreft is het duidelijk dat het om een foutieve inschatting ging. Zelfs al was er sprake – zoals de tegenpartij beweert – van gebrekkige signalisatie, dan nog moet je als chauffeur aandachtig zijn. De chauffeur is in dit geval rechtdoor gereden op goed geluk. Andere bestuurders van bestelwagens of vrachtwagens zijn die dag wél gestopt om de situatie in te schatten. De vrijspraak dringt zich dus zeker niet op.” Sabine Maertens, de weduwe van Peter, kwam samen met de collega die bij het ongeval aanwezig was het proces volgen. “We zijn diep ontgoocheld”, zegt Sabine. “We zouden het onbegrijpelijk vinden als de rechtbank de vrijspraak uitspreekt. Wie een ongeval veroorzaakt, moet z’n verantwoordelijkheid opnemen.” Volgens de collega was er van gebrekkige signalisatie geen sprake. “De tegenpartij haalt aan dat we geen bordje aan de arm van de hoogtewerker hingen met de aanduiding van de hoogte. Maar het is een variabele kraan met variabele hoogte, hoe kunnen we dat dan doen? Er zijn heel wat dingen aangehaald die niet kloppen. Jammer genoeg kregen we niet de kans om daarop te repliceren”, zegt de man met een diepe zucht. De rechtbank doet uitspraak op 9 september.

2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Sigrid De Cloedt

    Alle andere bestuurders hebben de situatie met de hoogtewerker Wel ingeschat, een armband met de hoogte erop waarop hoogtewerker staat is toch onleesbaar op een hoogte van 3 m en terwijl je ook op de omgeving moet letten. enkele weken na het ongeval met Peter waren gemeentewerken hier op het eind van de straat kerstverlichting aan het wegnemen op een rond punt, op een hoogtewerker, geen harnas of helm. de bestuurder heeft het niet zo gewild maar moet zijn verantwoordelijkheid nemen.

  • Annelies Vansieleghem

    Onafgezien de verantwoordelijkheden, stelt zich de vraag of het slachtoffer als ‘zwakke weggebruiker’ kan beschouwd worden. Idd een motorvoertuig veroorzaakte de val van een persoon buiten het voertuig. Strafrechtelijk moeten de fouten beoordeeld worden, maar burgerlijk zou het slachtoffer gewoon moeten vergoed worden en valt dit buiten de pijnlijke discussie.

Lees meer