Schepen Vandevelde, Jos Artois, burgemeester Wijnants en schepen Mertens aan de site waar het recyclagepark komt te liggen.
VDT Schepen Vandevelde, Jos Artois, burgemeester Wijnants en schepen Mertens aan de site waar het recyclagepark komt te liggen.

Bouw intergemeentelijk recyclagepark van Zoutleeuw en Linter gaat van start

APK Wegenbouw is dinsdag van start gegaan met de bouw van het nieuwe intergemeentelijk recyclagepark voor Zoutleeuw en Linter. Het park, gelegen op de Steenweg, net op de grens van beide gemeenten, zal vanaf begin 2020 de huidige twee containerparken vervangen. “Door deze samenwerking kunnen we elk jaar tussen de 70.000 à 80.000 euro besparen”, zeggen Leeuws schepen Roger Mertens (CD&V) en Linters burgemeester Marc Wijnants (CD&V).

Met het masterplan Recyclageparken wil EcoWerf er op middellange termijn voor zorgen dat alle inwoners in het werkingsgebied op elk recyclagepark terechtkunnen.” Hiermee streeft de intercommunale naar meer gebruiksgemak voor de inwoners, uniforme tarieven en meer kostenefficiëntie”, aldus Jos Artois, communicatieverantwoordelijke van EcoWerf. “In totaal zullen zo twintig recyclageparken over het werkingsgebied verspreid zijn.” Eentje daarvan is het intergemeentelijk park voor Zoutleeuw en Linter met een kostenplaatje van ongeveer 1,5 miljoen euro. EcoWerf krijgt nog wel een subsidies van zo’n 300.000 euro van OVAM.

Geen hinder

Acht locaties werden afgewogen, maar uiteindelijk besliste EcoWerf om een terrein van tachtig are langs de Steenweg in Zoutleeuw aan te kopen. “Dankzij de strategische keuze van de ligging, net op de grens van beide gemeenten, zal 97 procent van de inwoners wonen op minder dan tien minuten rijden van een recyclagepark”, zegt Roger Mertens, schepen van Zoutleeuw en ondervoorzitter EcoWerf. “We hebben er ook bij de planning op toegezien dat de omwonenden geen hinder zullen ondervinden door de aanleg van een groene gordel rondom de site. We voorzien ook voldoende aanrijzone op de site zelf, zodat de bezoekers niet op de Steenweg moeten blijven wachten met hinder voor het doorgaand verkeer tot gevolg.”

Het nieuwe park zal uitgerust worden met elektronische registratie, weegbruggen en verzonken containers om bepaalde afvalsoorten van bovenaf in de container te werpen. Het biedt ook de mogelijkheid om meer afvalsoorten in te zamelen voor recyclage. “Het nieuwe park zal groter zijn dan de twee huidige en we gaan over naar het principe van ‘de vervuiler betaalt’. Dat wil dus zeggen dat het te betalen afval zal worden afgerekend per kilogram, volgens het Diftar-principe. De inwoners zullen nog wel heel wat afvalsoorten gratis kunnen afgeven.”

Woonproject

In 2018 brachten de inwoners van Linter 7.118 een bezoek aan het recyclagepark, voor Zoutleeuw bedroeg dat aantal 17.560. Dat is een vrij laag percentage waardoor de gemeenten dus moeilijk uit de kosten geraken. “Wanneer je de krachten bundelt en de uitbatingkost van een gezamenlijk recyclagepark verdeelt, kan je uiteraard al een flink deel uitsparen”, aldus Wijnants.

Wanneer het nieuwe recyclagepark opengaat, sluiten de huidige twee. Linter bekijkt de mogelijkheid van een woonproject op de plaats van het huidige park in Orsmaal, dat in woonzone gelegen is. Zoutleeuw op haar beurt zet een studie op voor de invulling van de zone achter de stadsloods, waar nu het park gelegen is. De inwoners van Linter en Zoutleeuw krijgen nog alle info via het infoblad en voor de opening wordt er een infofolder in de bus gegooid.

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer