UNKNOWN

"Handenvrij bellen in de wagen is riskant"

Een op de drie automobilisten blijft bellen zonder handenvrije kit. Maar ook bestuurders die handenvrij bellen, verhogen het risico op een verkeersongeval. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

De vorige campagne rond bellen achter het stuur dateert van precies een jaar geleden. Dat het BIVV vandaag alweer uitpakt met een campagne rond het thema, wijst volgens woordvoerder Werner De Dobbeleer op een noodzaak. "Het is nodig blijvend de aandacht te vestigen op het probleem van bellen achter het stuur. Studies uit binnen- en buitenland tonen ten overvloede aan dat wie tegelijk rijdt en belt, een groter risico op verkeersongevallen loopt."
 
Handenvrij geen oplossing
Zowat alle gedragsstudies komen tot dezelfde conclusies. Automobilisten die rijden en bellen vertragen plots als ze een oproep ontvangen of zelf iemand opbellen. Ze zien bijvoorbeeld ook vier op de tien verkeersborden over het hoofd (voor wie handenvrij belt: één op de vier verkeersborden) en geven in één op de vier gevallen geen voorrang (voor wie handenvrij belt: één op de tien).
 
Uit een studie van de KULeuven blijkt dat het risico op een ongeval met 75 procent toeneemt bij telefoneren met de gsm in de hand, en met 24 procent bij handenvrij bellen.
 
"Het moet duidelijk zijn dat handenvrij bellen geen oplossing is", zegt De Dobbeleer. "Wie belt, is afgeleid. Punt. Daarom onze boodschap: wie rijdt, schakelt beter de gsm uit, ook al is handenvrij bellen niet verboden." (belga/tw)

Lees meer