De minimumsnelheid op de snelweg is op dit moment 70 kilometer per uur.
photonews De minimumsnelheid op de snelweg is op dit moment 70 kilometer per uur.

“Minstens 80 per uur op snelweg”: wetsvoorstel om minimumsnelheid op autosnelweg aan te passen

Terwijl Nederland de maximumsnelheid op autosnelwegen verlaagt naar 100 km per uur circuleert in ons land het wetsvoorstel om op snelwegen de minimumsnelheid op te trekken van 70 naar 80 km per uur. Dat schrijven Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg vandaag. Volgens Vias is een verhoging van de minimumsnelheid wel een goed idee, maar zal het weinig effect hebben op de verkeersveiligheid.

Autosnelwegen kennen volgens de Belgische Wegcode zowel een maximum- als minimumsnelheid, namelijk 120 en 70 km per uur. Op die manier wil de wetgever vermijden dat iemand met een slakkengangetje over de autosnelweg bolt, gelet op het gevaar voor de andere weggebruikers. Volgens de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) is te traag rijden op een autosnelweg "even gevaarlijk als overdreven snelheid".

Minimumsnelheid optrekken

In het federale parlement is daarom nu een wetsvoorstel ingediend om de minimumsnelheid op te trekken naar 80 km per uur, "omdat die 70 in feite gedateerd is", zegt Frank Troosters (Vlaams Belang). "In vergelijking met vroeger halen vrachtwagens gemakkelijk snelheden van zo'n 90 km per uur. En als we de snelheid van de verschillende weggebruikers die op de autosnelweg rijden dichter bij elkaar brengen, is dat veel beter voor de verkeersveiligheid."

Transportsectorfederatie Febetra steunt het voorstel. Elke week worden twee chauffeurs beboet omdat ze minder dan 70 per uur rijden op de autosnelweg.

Vias: “Weinig effect”

 “Het verhogen van de minimumsnelheid op de snelwegen is een goed idee, maar het zal in principe weinig effect hebben op de verkeersveiligheid”, zegt Stef Willems, woordvoerder van Vias. Vias is het ermee eens dat het gevaarlijk is wanneer er een groot verschil in snelheden ontstaat op de snelweg. Als de minimumsnelheid wordt opgetrokken komen de hoogste en de laagste snelheden dus dichter bij elkaar. Dat zou ook de verkeersveiligheid ten goede komen. “Je verkleint zo de kans dat er veel wordt ingehaald”, zegt Willems.

Maar Willems benadrukt dat het slechts gaat om een zeer klein effect voor de verkeersveiligheid. “In de praktijk zien we dat er slechts heel weinig mensen nog 70 km/u rijden”. Het zou bovendien ook gaan ook om een miniem aantal overtredingen voor het rijden van minder dan 70 kilometer per uur. “Als je weet dat er jaarlijks 1,3 miljoen verkeersboetes worden uitgereikt, stellen die honderdtal boetes per jaar niet veel voor”, aldus Willems.

Ook VAB staat achter het idee van de verhoging van de minimumsnelheid, maar ziet geen noodzaak. “Als het verkeersreglement wordt herzien, iets waar wij al jaren om vragen, kan de maatregel eventueel worden opgenomen”, zegt VAB-woordvoerster Joni Junes.

Ook in onze buurlanden gelden er regels voor de minimumsnelheid op autosnelwegen. Volgens VAB moet er in Frankrijk op de linkerrijstrook altijd minstens 80 kilometer per uur worden gereden. In Nederland geldt er daarentegen geen minimumsnelheid. Wel van toepassing is het verbod op autosnelwegen voor voertuigen die niet meer dan 60 kilometer per uur kunnen of mogen rijden. 

33 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Alex Terieure

    Sommigen gaan het hier eens gaan bepalen hoor, weten niet eens dat max. snelheid voor vrachtwagens +3,5ton 90kml/h is. Goe bezig zenne.

  • Michel Jacobs

    Waar het hem vooral om draait is dat er eindelijk voldoende controle komt op chauffeurs die zonder geldige reden links of midden blijven rijden, de bumperklevers, de pechstrook rijders,.de slalommers en andere gevaarlijke asocialen.De pakkans, straffen en boetes moeten fors omhoog en daar is meer wetgeving,personeel en motivatie voor nodig.In vergelijking daarmee zijn snelheidsdiscussies een marginale topic.

Lees meer