UNKNOWN

"Ongeval op baan 20 zat er aan te komen"

Een vliegtuigongeval op baan 20 van de luchthaven van Zaventem zat er aan te komen. Dat meldt de vzw Sterrebeek 2000 in een reactie op het incident met een vrachtvliegtuig op die startbaan.

Te kort
"Deze ramp was voorspeld. Reeds jaren waarschuwen de bewonersgroepen ten zuiden van de luchthaven en in het verlengde van startbaan 20 voor een dergelijke catastrofe", luidt het. De bruikbare lengte van baan 20 (2.600m) is volgens Sterrebeek 2000 zowat een kilometer korter dan de baan 25R (3.638m).

Geen foutenmarge
"De bewoners stellen reeds jaren vast dat zware vliegtuigen bij het opstijgen via baan 20 met moeite hoogte halen. Zware vliegtuigen hebben de volledige baan nodig om voldoende snelheid te maken. Hierdoor hebben vliegtuigen geen enkele foutenmarge meer bij het opstijgen", klinkt het nog.

Raad van State
Ook de omwonendenverenigingen AWACSS-Wezembeek, WAKE-UP Kraainem en UBCNA-BUTV, duiden op "het gevaar van de erg korte baan 02/20". Het gebruik van de luchthaven "werd nochtans tot drie keer toe veroordeeld door de Raad van State, maar dat werd nooit gerespecteerd door de Belgische staat", zo luidt.

Ongeoorloofd gebruik
Volgens de verenigingen zou de baan enkel gebruikt mogen worden omwille van wind of wanneer andere banen niet gebruikt kunnen worden. AWACSS-Wezembeek, WAKE-UP Kraainem en UBCNA-BUTV stellen onder meer de Belgische regering, Brussels Airport en Belgocontrol in gebreke, voor het ongeoorloofde gebruik van de startbaan.

Beleidsplan
De omwonenden eisen daarom dat staatssecretaris Etienne Schouppe en premier Yves Leterme in hun beleidsplannen voor de luchthaven rekening houden met de beperkingen van baan 20. (belga/tdb)

Lees meer