De kwaliteitskranten groeiden dankzij een hogere digitale verkoop.
BELGA De kwaliteitskranten groeiden dankzij een hogere digitale verkoop.

"Winst kwaliteitskranten is resultaat van betaalmuur"

De lichte winst die de kwaliteitskranten maken volgens de nieuwste cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) is "min of meer het resultaat van de betaalmuur" die ze opgetrokken hebben op internet. Dat zegt Tom Peeters, multimedia-manager van De Tijd, als reactie op de cijfers die het CIM vanmorgen vrijgaf. Professor communicatiewetenschappen Els De Bens (UGent) wijst dan weer op de noodzaak van de populaire kranten.

Het CIM publiceerde vanmorgen de oplages van kranten in de periode van juli 2012 tot juni 2013. Uit de cijfers bleek dat alle Nederlands- en Franstalige kranten achteruitgingen. Alleen De Morgen, De Standaard en De Tijd, de zogenoemde kwaliteitskranten, gingen erop vooruit als het aantal digitale exemplaren dat ze verkochten opgeteld werd bij de papieren versies.

"Voor De Tijd is dat min of meer het resultaat van de betaalmuur die we in mei 2010 opgetrokken hebben", zegt Tom Peeters van de zakenkrant. "Kranten als Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws hebben zo'n betaalmuur niet op hun websites. Zij moeten hun lezers hebben van de gedrukte versie. Wij, en ook de Standaard, hebben dat veel minder."

"Digitale kranten minder rendabel"
Financieel-economisch compenseert de stijging in digitale kranten niet helemaal de daling in papieren kranten. "De digitale kranten zijn rendabel", zegt Peeters, "maar veel minder dan de papieren. Een krant haalt meer inkomsten uit advertenties in de papieren krant. Het gaat in principe om hetzelfde product, maar adverteerders zijn niet bereid om er evenveel voor te betalen. Dat is het gevolg van de historische vergissing om nieuws op websites gratis aan te bieden."

De productiekosten van digitale kranten liggen dan weer lager, maar niet in die mate dat ze een daling van de advertentie-inkomsten opvangen.

"Twee soorten kranten nodig"
"Het is vooral belangrijk als fenomeen dat de kwaliteitskranten standhouden", reageert professor Els De Bens. "Ze spelen een belangrijke rol in het opiniëren van het publiek. Maar hun oplage is ook niet enorm, vergeleken met de populaire kranten. Ik vermoed dat die voor uitgevers commercieel gezien belangrijker zijn. Je hebt de twee nodig."

Of een betaalmuur een oplossing is voor de populaire kranten? Volgens Peeters zou het in elk geval makkelijker zijn mochten er geen andere spelers zijn die het soort nieuws dat de populaire kranten brengen gratis blijven aanbieden. "Wij zijn meer een nicheproduct. Maar er zijn absoluut nog niches te vinden."

Lees meer