.
VTM Nieuws .

12% meer oproepen van autopech door lege AdBlue-tank

Reisbijstandsorganisatie VAB kreeg dit jaar al 12 procent meer oproepen dan vorig jaar voor auto’s met motorpech omdat ze de AdBlue niet hadden bijgevuld. AdBlue maakt de uitlaatgassen van dieselmotoren schoner, maar je moet de tank wel tijdig bijvullen.

AdBlue is de toevoeging bij sommige dieselmotoren die de uitlaatgassen schoner maakt, wat goed is voor het milieu. Het is een mengeling van water en ureum, die schadelijke stikstofoxiden uit de uitlaatgassen van dieselwagens haalt. Enkele honderdduizenden auto’s in België rijden met zo’n AdBluetank rond, meestal naast hun dieseltank.

Vergeten

Als je AdBlue bijna op is, krijg je soms zelfs 2.000 of 3.000 kilometer voordien een signaal dat je tank bijna leeg is. Automobilisten vergeten echter vaak het reservoir bij te vullen, wat leidt tot motorpech. De telefooncentrale van VAB kreeg dit jaar al 12 procent meer oproepen dan vorig jaar van automobilisten met dat probleem.

Laten bijvullen

Per liter AdBlue rij je zo’n 1.000 kilometer. De meeste wagens hebben een reservoir tussen de 10 en 20 liter. Je vindt Adblue in de meeste tankstations, maar VAB raadt aan om je tank te laten bijvullen door een technicus. “Als het echt noodzakelijk is en je hebt die melding te lang genegeerd, dan kan je wel even zelf bijvullen. Maar wees dan voorzichtig, want het is een bijtende en corrosieve vloeistof die irriterend kan zijn aan de ogen”, zegt Joni junes van VAB.

17 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Daniel Corstjens

    Het is een bijtende en corrosieve vloeistof die irriterend kan zijn maar wel goed voor het milieu?

  • Donny Bouton

    @peter vlemincks: het wordt tijd dat jij eens met een nieuwe vrachtwagen aan de slag gaat, geen ad-blue en je komt op een afstraffing van 20km/h , water bijvullen... Oude euro5 wel, nu= nox uitstootwaarden te hoog, terug afgestraft naar vermogenverlies, daarna tot 20km/h ... Mochten de personenwagens zelfde controle hebben als trucks, zou men geen dieselschandaal gekend hebben.

Lees meer