Foto ter illustratie.
Thinkstock Foto ter illustratie.

Aantal premies voor elektrische wagens verdubbeld

Er worden steeds meer premies voor elektrische wagens aangevraagd. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Energie Lydia Peeters. In de eerste helft van het jaar ging het om 593, tegenover 415 in heel 2018. In totaal werd er 2.230.216 euro uitgekeerd.

De premie voor zero-emissiewagens werd ingevoerd in 2016. De goedkoopste modellen, met een cataloguswaarde onder de 31.000 euro, kregen toen een premie van 5.000 euro. Het was de bedoeling dat bedrag de jaren daarna te laten dalen, maar omdat de verkoop van zero-emissievoertuigen minder snel gaat dan verwacht, blijft er budget. De premie daalde enkel van 5.000 tot 4.000 euro. Voor duurdere wagens ging de premie wel meer omlaag.

In de eerste jaarhelft werden er meer premies aangevraagd dan in heel 2018. Ook de aanvragen voor elektrische bromfietsen en motorfietsen stegen, tot respectievelijk 459 en 86.

Populairste wagens

Op basis van de premie-aanvragen zijn de populairste elektrische wagens de Nissan Leaf, de Tesla Model 3 en de Renault Zoe. Voor bromfietsen gaat het om de Niu, de Lifan E3 en de Super Soco. Voor motorfietsen is dat de Niu NGT en de Zero Motorcycle.

Het totale aantal elektrische voertuigen dat wordt ingeschreven ligt nog een stuk hoger, omdat ze veelal als bedrijfswagen worden gebruikt. Die hebben geen recht op de premie.

26 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Geert Tamsyn

    Wie zijn horizon beperkt tot het piepkleine België, weet natuurlijk niet beter. Dat er wereldwijd al miljoenen EV rondrijden is hem dan ook onbekend. Dat binnen tien jaar in de helft van Europa verbrandingsmotoren niet meer welkom zijn of mogen verkocht worden, blijkbaar ook. En dan moet Van Der Leyen nog komen met de concrete maatregelen van haar "green deal".

  • PAUL VERSPEELT

    Zelfs met premies en fiscale cadeautjes raken ze hun rommel aan de straatstenen niet kwijt. De elektrische auto moet al 120 jaar de duimen leggen voor de verbrandingsmotor , en hij zal het nog meer dan 120 jaar moeten afleggen.

Lees meer