2
Photo News

Antwerpse haven wordt uitgebreid met beperkt nieuw dok, Doel blijft bestaan

De Vlaamse regering heeft definitief beslist om de Antwerpse haven uit te breiden met een beperkt nieuw dok en het behoud van Doel. De uitbreiding is goed voor 7 miljoen extra containers. “De uitbreiding is noodzakelijk om een duurzame groei te kunnen blijven realiseren en zo onze internationale leiderspositie en rol als motor voor de Belgische economie te consolideren”, aldus Havenbedrijf Antwerpen in een persbericht.

De Vlaamse regering heeft voor de uitbreiding van de Antwerpse haven definitief het zogenaamde negende alternatief gekozen. Dat combineert een beperkt nieuw dok, dat aansluit op het bestaande Deurganckdok, met nieuwe containercapaciteit via inbreiding.

Het polderdorp Doel kan in het scenario blijven bestaan. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil nu bekijken in welke vorm dat zal zijn. Het is niet de bedoeling om er opnieuw een volwaardig bewoond dorp van te maken.

Topman: “Belangrijke volgende stap”

De haven noemt het ontwerp van voorkeursbesluit “een belangrijke volgende stap”. Dat extra containercapaciteit noodzakelijk is, “blijkt door de groei- en recordcijfers die we de afgelopen jaren neerzetten”, zegt Jacques Vandermeiren, de topman van het havenbedrijf.

“Deze beslissing is het resultaat van de constructieve samenwerking tussen de betrokken partijen afgelopen jaren”, vult Antwerps schepen voor Haven Annick De Ridder aan. “We doen alvast een oproep aan de volgende Vlaamse regering om de economische urgentie van dit dossier te blijven vooropstellen. Enkel samen kunnen we de vooropgestelde duurzame groei van onze haven realiseren en zo de toekomst van de economische welvaart voor Vlaanderen garanderen.”

De haven van Antwerpen had vorig jaar voor het zesde jaar op rij een recordoverslag. In mei werden voor de tweede keer in de geschiedenis meer dan een miljoen containers behandeld. 

2 Het polderdorp Doel kan blijven bestaan.
Photo News Het polderdorp Doel kan blijven bestaan.

14 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Joke Weyts

    Welke impact heeft dit op de CO2- en fijn stofuitstoot)??? Maar geen nood, we steken het wel op de pendelaars hun (salaris)wagen.

  • André Van Laethem

    Schandalig. Al die mensen onteigend. Wat heeft dat alweer niet gekost aan de Belg ? Die vlaamse hypocrieten doen alleen maar aanslagen op onze bankrekening.

Lees meer