2
Photo News

Bijna 90 procent minder vluchten op Brussels Airport in april

Er hebben in april amper 2.358 vluchten plaatsgevonden van en naar Brussels Airport, of gemiddeld zo'n 79 per dag. Dat is slechts een fractie (12 procent) van het aantal vluchten in april vorig jaar. Toen waren het er 19.710, of 657 per dag. Dat blijkt uit cijfers op batc.be, een website van de luchthaven en luchtverkeersleider skeyes.

April is de eerste maand waarin de impact van de coronacrisis, waardoor passagiersvluchten in Europa grotendeels stilgevallen zijn, volledig doorweegt. De epidemie brak in de loop van maart volledig door, maar door een nog vrijwel normale start van de maand viel het aantal vluchten van en naar Brussels Airport toen "maar" met 40 procent terug ten opzichte van die maand een jaar eerder.

Vooral cargovluchten

In april werd het aantal vluchten dus gedecimeerd. Het grootste deel van de vliegtuigen die wel nog landden en opstegen, waren vrachttoestellen. Op piekdagen waren er 50 tot uitzonderlijk 60 cargovluchten, aldus Ihsane Chioua Lekhli, woordvoerster van Brussels Airport.

Het aantal passagiersvluchten bleef beperkt tot ruwweg 10 à 20 per dag. Er zijn volgens de luchthavenuitbater momenteel nog 10 passagiersmaatschappijen met een beperkt, regulier aanbod op Zaventem. Ook occasionele repatriëringsvluchten zijn vervat in de cijfers op batc.be.

Mondmasker

De woordvoerster herhaalt maandag dat het dragen van een mondmasker op de luchthaven momenteel niet verplicht is, maar wel "sterk aanbevolen". De meeste passagiers op de luchthaven - momenteel maar enkele honderden per dag - dragen het ook, klinkt het. 

Lees ook:

Wordt vliegen duurder en hoe kunnen we deze zomer op reis? Alle vragen beantwoord (+)

Het grote coronaraadsel: waarom slaat het virus niet overal even hard toe? (+)

2
Photo News

3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • raf peeters

    Hopelijk blijft het ook zo,als op 6 weken een gat aan de Noordpool van 1 vierkante kilometer terug dicht is zegt genoeg en neen 't is niet de wagen ,maar vliegtuigen die per seconde wereldwijd miljoenen tonnen rotzooi in de hoge lagen pompt.Misschien moeten ze maar eens de prijzen beginnen verdubbelen of drievoudig maken om te vliegen en al zeker niet meer naar Madrid voor 35€.Denk dat nu ook wel bewezen is dat al dit vliegen niet noodzakelijk moet,leven gaat verder ook zonder veel vliegen

  • kris pauwels

    Niet iedereen wil in Bokrijk onder zijn klokkentorentje zitten, alhoewel ik dat ten volle respecteer:-))). Een groenere luchtvaart is de enige weg en die wordt bewandeld. En als je wil vliegen, kies voor Brussels Airlines en Zaventem en accepteer ernstig geprijsde tickets, niet Ryanair. Eens de cijfers nalezen hoeveel jobs onze luchtvaartmaatschappij creëert in ons eigen land. Ook niet onbelangrijk:-).

Lees meer