Een Desiro-treinstel van de NMBS.
BELGA Een Desiro-treinstel van de NMBS.

Desiro tweede probleemtrein voor NMBS

Gisteren berichtte de krant L'Echo over de vraag van de NMBS aan Siemens om de levering van Desiro-treinstellen op te schorten. De Fyra zou namelijk niet de enige probleemtrein van de NMBS zijn, ook de Desiro zou meer in de onderhoudshal staan dan rijden. De Coreliokranten zetten de vier hoofdproblemen op een rijtje.

Motor
De bestelde treinstellen zouden een te lichte motor hebben. Zo zou de NMBS treinen besteld hebben met een lichtere motor dan die in Duitsland gebruikt worden, maar de treinstellen zelf zijn wel tien meter langer en vijftien ton zwaarder. Daardoor is een een gebrek aan trekkracht, moet NMBS-woordvoerder Bart Crols toegeven.

Deuren
Niet alleen de hoofdmotor van de treinstellen is te zwak, ook de individuele motor per deur is te licht. Daardoor overhitten ze als de deuren geopend moeten worden aan een hellend perron. Eerst werd het probleem nog een kinderziekte genoemd, intussen blijken grote aanpassingen nodig.

Vrieskou
Hoewel speciaal voor de Desiro werd gekozen omdat die bestand zou zijn tegen vrieskou, blijkt het toch een groot probleem. De elektronica is dan wel beter beschut tegen de kou, door die op het dak in plaats van onder het toestel te plaatsen, maar de pantograaf is dat niet. Het treinstel heeft twee pantografen (armen die verbinding maken met de elektriciteitskabels), omdat een aantal stellen in zowel België als het Groothertogdom Luxemburg rijden. Nu blijkt echter dat de ene pantograaf vastvriest op het Belgische traject, en daardoor niet meer kan gebruikt worden eens de trein de grens over is gereden.

Toiletten
Ook met de elektronica van de toiletten is er een probleem. Die moet ervoor zorgen dat toiletdeuren afgesloten worden als het interne afvalcircuit vol zit, maar het systeem blijkt te gevoelig. Zo zijn alle toiletten om de haverklap afgesloten, ondanks voldoende ruimte in het afvalcircuit.

Herstellingen
In totaal heeft de NMBS al zo'n 1.500 probleemmeldingen ingediend bij Siemens, waarvan het merendeel onder garantie valt. Siemens voert de aanpassingswerkzaamheden zelf uit, maar komt dat doen in de werkhallen van de NMBS. Daardoor kunnen de treinen lange tijd niet ingezet worden. De maat is nu echter vol voor de NMBS, en eist opschorting van de levering, en een boete van 25 miljoen euro. Siemens mag pas opnieuw treinstellen leveren als de aangepaste treinstellen geleverd kunnen worden.

Lees meer